De musicus blijkt dus zachtjes aan aardig wat naam te hebben gemaakt. Zo speelde hij met zijn Re:freshed Orchestra tot nog toe vaak in het Concertgebouw. Maar ook op festivals als North Sea Jazz en Jazz in Duketown. Daarnaast is hij al zo’n vijf jaar de vaste pianist in de Liberty Group van trompettist Teus Nobel. In die tijd wist hij bij die groep op te vallen met zijn spel achter de vleugel. En ook bij een afrobeatband als Koffie, zangeres Ntjam Rosie of Project S van saxmeester Benjamin Herman is het wel Alexander die achter de keyboards en piano zit. Terwijl deze veelzijdige ‘vleugelspeler’ nu nog een keer zijn vleugels uitslaat en met een album en een kwartet onder eigen naam voor de dag komt.
De vier samen aan de slag in de studio
Voor zijn debuut Methods to Madness sloeg hij de handen ineen met bassist Thomas Pol, drummer Jamie Peet en gitarist Jelle Roozenburg. Daarbij ging hij als pianist en als leider van de band ook op zoek naar een heel eigen geluid. “De band is live opgenomen op analoge tape. Daar bovenop wilde ik gebruikmaken van de verzameling vintage instrumenten en effecten die de studio te bieden had. Je hoort mij dus niet alleen achter de upright piano, maar ook op vibrafoon en de toetsen van mellotron, orgel en klavecimbel.”
Methods to Madness van Alexander is warm en fraai, en wordt nooit te zoetig dankzij de ratelende ritmiek waarmee Peet de nummers verrijkt. – De Volkskrant
Bezetting:
Alexander van Popta piano, Jelle Roozenburg gitaar, Thomas Pol contrabas, Jamie Peet drums
