Snelfietsroutes in Brabant: lukt het om de forens op de fiets te krijgen?

TILBURG – Momenteel worden de laatste puntjes op de I gezet voor de F261. Deze eerste snelfietsroute in Midden-Brabant loopt van Tilburg via Loon op Zand en Kaatsheuvel naar Waalwijk. Het idee is dat in 2030 een groot aantal Brabantse plaatsen via zulke fietsroutes met elkaar verbonden is. Lukt het om met dit fietsnetwerk de Brabantse forens uit de auto te krijgen, om zo de filedruk te verminderen? Voorzitter Rob van Mierlo van FietsForum Tilburg heeft goede hoop.

Maar eerst: wat houden die snelfietsroutes eigenlijk in? “Het suggereert dat je snel fietst hier. Dat is niet per definitie zo”, legt Van Mierlo uit. “Het is eigenlijk een fietsroute waar je lekker kunt doorfietsen. Waar je geen obstakels onderweg tegenkomt. Heel weinig verkeerslichten, nauwelijks rotondes waar je moet stoppen.” Wat ook gelijk in het oog springt, is de breedte van de paden. Maar liefst vier meter asfalt staat tot de beschikking van de fietsers.

Behalve de route naar Waalwijk wordt er ook gewerkt aan de F58. Die fietsroute moet straks Tilburg met Breda gaan verbinden. Volgens Van Mierlo is dat vooral interessant voor forensen die nu nog de auto pakken en in de A58 in de file komen te staan. “Zeker een groot deel van het jaar is het prima om te fietsen. Het voorkomt veel drukte op de weg en het bevordert de lichaamsbeweging.”

Het geplande netwerk van snelfietsroutes in Brabant | Afbeelding: Provincie Noord-Brabant

Volgens de Fietsersbond telt Nederland op dit moment zo’n 300 kilometer aan snelfietsroutes. De komende jaren komt daar nog eens 600 kilometer bij. Uit onderzoek van de bond blijkt dat mensen, mede door de komst van elektrische fietsen, bereid zijn om grotere afstanden naar het werk te fietsen. 10% van de fietsende forensen fietst nu al vijftien kilometer naar het werk. Op snelfietsroutes zouden 15% van de gebruikers een afstand van vijftien kilometer of meer af willen leggen.

“Je kunt het op sommige plekken lastiger maken voor auto’s.”

Dat klinkt natuurlijk allemaal aardig, maar of het ook voldoende is om de automobilist de fiets op te krijgen? Van Mierlo: “Je hebt the carrot and the stick. We promoten, bijvoorbeeld via de werkgever, dat mensen fietsen. Er zijn allerlei belastingmogelijkheden voor de werkgever.” Maar ook het plaatsen van voorzieningen op het werk, zoals een douche voor werknemers, zou volgens Van Mierlo kunnen helpen. En dan die stick nog: “Je kunt het op sommige plekken lastiger maken voor auto’s, want het gaat veel te moeilijk.”

Behalve comfortabeler moet het fietsen op een snelfietsroute ook veilig zijn. Volgens Van Mierlo valt er in Tilburg op dat punt nog een hoop winst te behalen. “De grootste problemen zitten ‘m echt tussen met name auto’s op plekken waar ze flink doorrijden en fietsers.” Het FietsForum Tilburg pleit dan ook voor het terugbrengen van de snelheid voor auto’s binnen de ringbanen naar maximaal 30 kilometer per uur. “Dan zijn er weinig snelheidsverschillen en is de veiligheid van de zwakste deelnemer van het verkeer ook beter gewaarborgd.”

“Maak de paden zo breed dat mensen ook goed kunnen fietsen.”

Maar ook op de fietspaden zelf ziet Van Mierlo het drukker worden. “De brommertjes, de speed-pedelecs (snelle elektrische fietsen met een maximumsnelheid van 45 km/u, red) en al die nieuwe voertuigen die tegenwoordig op de markt komen. Houd rekening met elkaar en maak de paden zo breed dat mensen ook goed kunnen fietsen.”

Vroeger was Tilburg met onder andere het ‘rode fietspad’, een netwerk van fietspaden dat in de jaren ’70 werd aangelegd, toonaangevend als het ging om fietsen in de binnenstad. Die rol heeft de stad al lang niet meer. In de top 100 van beste fietssteden van Nederland, samengesteld uit een enquête van de Fietsersbond, is Tilburg niet te vinden. Rob van Mierlo hoopt dat de snelfietsroutes daar verandering in kunnen brengen, maar dan moeten er nog wel stappen worden gezet. “Ten eerste de rotondes, daar zijn ze mee bezig. Ten tweede de snelheidsverschillen en ten derde de veiligheid van 8 tot 80 jaar. Op de snelfietsroute, maar ook in de binnenstad.”

Tijmen Moelker

Mark Sixma