Woordvoerder Tamara Vannuys is positief verrast als ze van haar collega hoort dat Arriva al op 65 procent zit van het aantal reizigers dat ze in 2019 hadden. “Het aantal passagiers groeit sneller dan we verwacht hadden.” De versoepelingen van alle coronamaatregelen zijn ook duidelijk in het openbaar vervoer terug te zien, ook al is het doorgaans rustiger in de zomerperiode.
“Het is een beetje koffiedik kijken.”
Daar schuilt ook meteen de enorme uitdaging voor Arriva. “Het is een beetje koffiedik kijken hoeveel reizigers in de nabije toekomst gebruik gaan maken van de bus in Tilburg.” Want de zomer is geen handig ‘ijkpunt’ om te zien hoeveel mensen er gebruik maken van de bus. Daarnaast zijn er geen garanties dat het coronavirus na de zomervakantie geen comeback maakt.
“We gaan uit van modellen waarmee we de reizigersaantallen proberen te voorspellen om te zien wat er aan bussen nodig is. Maar als de pandemie ons iets geleerd heeft, dan is het de noodzaak om ook flexibel te zijn”, vertelt Vannuys. “Als er maatregelen worden losgelaten of bijkomen na de zomervakantie, dan bewegen we als Arriva mee.” En dat zal nodig zijn ook, want in januari 2022 moet er een nieuwe en vooral passende dienstregeling liggen.
“Ik denk niet dat we in de komende jaren op het aantal passagiers van voor de pandemie komen.”
Vannuys is er helder over: “Ik denk niet dat we in de komende jaren op het aantal passagiers van voor de pandemie komen.” Dat heeft volgens Arriva vooral te maken met het thuiswerken dat door de coronapandemie veel gangbaarder is geworden. Alleen het exacte effect blijft vooralsnog gissen. Zeker als je bedenkt dat op het hoogtepunt van de lockdown, maar tien procent van het normale aantal reizigers gebruik maakte van het openbaar vervoer.
Arriva heeft inmiddels de plannen voor 2022 naar alle gemeenten in de regio gestuurd. “Vanuit de provincie Noord-Brabant krijgen we de opdracht om een zo goed mogelijk netwerk in stand te houden, de gemeentes hebben de kans om op de plannen in te spreken”, legt Vannuys uit. Als die reacties binnen zijn, gaat Arriva die waar mogelijk proberen over te nemen.
“Je moet dan denken aan een lagere of hogere frequentie en lijnen wel of niet in stand houden.” Een woordvoerder van de gemeente Tilburg bevestigt dat de plannen van Arriva inderdaad bij het stadsbestuur liggen en voor de zomervakantie naar de gemeenteraad gaan en die zullen er kritisch naar moeten kijken. Tilburg heeft immers voor Arriva de meest intensief gebruikte stadsdienstregeling van Brabant.
“Er zijn minder betalende klanten, dus dat heeft effect.”
Alleen minder reizigers, betekend ook minder inkomsten voor Arriva. Dus het lijkt naïef om te veronderstellen dat alles bij het oude blijft. “Er zijn minder betalende klanten, dus ja, dat heeft effect”, bevestigt Vannuys. Wat dat concreet gaat betekenen voor de dienstregeling kan ze nog niet zeggen omdat de gemeente Tilburg nog moet reageren op de ingediende plannen van Arriva.
Over drie weken zal er meer duidelijk zijn over de effecten van de coronacrisis op het busvervoer in Tilburg. Arriva hoopt van de herfst te starten met het in elkaar puzzelen van de dienstregeling, maar dat die puzzel moeilijker is dan voorheen, staat vast.