Nu staat er nog een oneindig lange rij bij het nieuwe pand aan de Kapitein Hatterasstraat. Daar gaat, als het aan Martin de Kok ligt, verandering in komen. “We willen van de voedselbank een soort supermarkt ervaring maken. Mensen kunnen dan langs de schappen lopen á la Albert Heijn. Ik hoop dat dat van de grond komt, zodat mensen niet in de rij hoeven te staan voor hun eten. Ik vind dat echt mensonwaardig.
Gemeente niet betrokken
De verbouwing van dit nieuwe pand duurde vier maanden. De vrijwilligers zijn nog druk met sorteren en vullen. Trots op dit nieuwe pand en de vrijwilligers is De Kok zonder twijfel. Het enige wat hij echt mist, is de betrokkenheid van de gemeente. “De gemeente zou bij ons langskomen, maar tot nu toe is er alleen iemand geweest om de brandveiligheid te controleren. Ik snap het wel, maar het stoort me toch.” De gemeente is aan de andere kant wel toereikend geweest met de subsidie, vertelt de voorzitter. “Het is makkelijk om een cheque uit te schrijven. We hoeven echt niet elke dag een schouderklop, maar een bezoekje is toch niet teveel gevraagd?”
Zo lek als een mandje
Om alle ruim 500 mensen in Tilburg te voorzien van eten, zijn snel meer vrijwilligers nodig. Bovendien hoopt de voedselbank drie keer in de week eten uit te delen, nu gebeurt dat één keer in de week. “De aanwas van vrijwilligers blijft een probleem. We hebben 200 extra nodig zodat alles goed verloopt. We hebben er nu net 100 terwijl we ook nog een distributiecentrum zijn. Er is een disbalans.”
Vorige week deelden de vrijwilligers van de voedselbank voor de laatste keer eten uit in het oude pand aan de Beelaerts van Bloklandstraat. Een nieuw pand was hard nodig. “Het vorige pand was zo lek als een mandje. Toen konden vrijwilligers een krat leeggooien op hun bureau omdat het water uit het plafond kwam.” Dat is in dit pand wel anders. Ruim 2500 vierkante meter groot is het, waarvan 1800 vierkante meter gebruikt wordt voor opslag en distributie van 29 voedselbanken in Brabant en Zeeland. Bovendien zijn er 140 parkeerplekken voor de Tilburgers.
Schaamte
Een ander belangrijk voordeel is de locatie. De Kok: “We zitten op een doodlopend stuk, waardoor cliënten anoniem kunnen blijven.” Anonimiteit is belangrijk voor veel cliënten, weet Martin. “Ik sprak vanmorgen een vrouw die voor haar zoon eten kwam halen. Zij komt uit Noord, maar wilde daar niet naar de uitdeel locatie, omdat iedereen haar zou herkennen.”
Er heerst volgens Martin nog veel schaamte onder cliënten. Om die reden komt er ook een koffiehoek in het pand. “Heel veel mensen in deze doelgroep zijn eenzaam en schamen zich dat ze naar de voedselbank moeten. Veel mensen isoleren zichzelf omdat ze in hun sociale kring financieel niet mee kunnen doen. Ik wil dat dit meer wordt dan alleen een plek voor voedsel. Veel mensen doen hier hun administratie, omdat ze hier wifi hebben.
In februari hoopt de voedselbank volledig operationeel te zijn.