Volgens bewoners van de Bosscheweg in Berkel-Enschot, die parallel loopt aan de N65, wordt er veel te hard gereden op de weg. De vijf flitspalen tussen Tilburg en Den Bosch houden automobilisten niet aan de toegestane 80 kilometer per uur.
Maar Rijkswaterstaat houdt alle ongelukken bij en constateert dat de weg niet onveiliger is dan andere wegen. “Trajectcontrole is ook niet altijd de meest effectieve oplossing en in dit geval ook erg ingewikkeld”, zegt een woordvoerder tegen Omroep Brabant. “Dat komt door de kruispunten en verkeerslichten waardoor verkeer regelmatig moet stoppen.”
Dure manier van snelheidscontrole
Met trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid gemeten tussen twee punten op een weg. Bestuurders kunnen dan niet afremmen voor een flitspaal en daarna toch weer heel hard doorrijden.
Volgens de omwonenden van de N65 gebeurt dat nu heel vaak. Het Openbaar Ministerie zegt dat er maar een beperkt aantal wegen trajectcontrole kunnen krijgen. Het is een nogal dure manier om de snelheid te controleren, zo blijkt.
Rijkswaterstaat laat weten dat Rijk en provincie wel een aantal maatregelen gepland hebben om de weg bij Berkel-Enschot veiliger te maken: het plaatsen van geleiderail en het verharden van een deel van de berm. Die maatregelen hangen samen met de omvangrijke reconstructie van de N65 bij Vught en Helvoirt. Die start als alles goed gaat in 2023.
LEES OOK:
Omwonenden vinden N65 ‘bloedlink’: ‘Ze rijden als gekken’
20-jarige Tilburger omgekomen bij crash op N65 bij Berkel-Enschot
76.000 boetes bij elkaar geflitst en daarmee is Tilburg koploper