Missionaris Peerke Donders sprak zich in de 19e eeuw al uit tegen slavernij. Het beeld uit 1923 toont Donders met voor hem een knielende melaatse man.
Kenneth Cuvalay, een van de actievoerders, noemt het beeld racistisch: “Mijn voorouders worden als hulpeloos en minderwaardig afgebeeld. Peerke Donders kijkt neerbuigend op hen neer. De werkelijkheid is vervormd en daardoor is het beeld misleidend. Maar het is wel beeldvorming voor mijn kinderen, en ook voor witte kinderen”, zei hij volgens Omroep Brabant tijdens de behandeling van de zaak.
“Donders heeft bewust heiligdommen mee vernietigd.”
Om aan de huidige gevoeligheid tegemoet te komen, plaatste de gemeente Tilburg een bordje bij het beeld dat uitleg geeft: “In die tijd was een dergelijke verbeelding gebruikelijk. Vandaag de dag zien wij hierin een onmiskenbaar symbool van koloniale overheersing.”
Met die tekst was ook de Stichting Petrus Donders niet gelukkig. Die benadrukt dat het beeld de priester Donders voorstelt die de zegen geeft door een handoplegging. Het is in hun ogen dus geen onderdrukking.
Cuvalay ziet dat anders: “De mensen van de Stichting Petrus Donders mogen wel vinden dat hij vrij van zonden is, maar Donders heeft bewust de Afrikaanse en inheemse gebruiken en heiligdommen verboden en mee vernietigd.”
“Dit is een morele overwinning.”
Cuvalay en Petra Ploeg van de politieke partij Ubuntu Connected Front stapten naar de bestuursrechter om het beeld weg te krijgen. Maar die vindt dat ze op de verkeerde plek zijn en verwijst hen voor de zaak naar de burgerrechter. In de uitspraak schrijft de rechtbank nog wel dat gronden van de eisers ‘voorstelbaar’ zijn en daar houdt Cuvalay zich nu aan vast: “Dit is een morele overwinning op de gemeente. Want de rechter toont begrip.”
Cuvalay gaat door met de strijd. “De gemeente Tilburg is niet van ons af. We willen de zaak tot op de bodem uitzoeken. Dit is alleen nog maar het begin.”