Zorgen over onderstation Oisterwijk: “Ik hou letterlijk mijn hart vast”

Foto: ProRail

Bewoners in Oisterwijk hebben donderdagavond hun zorgen geuit over de mogelijke komst van een nieuw onderstation. Zij maken zich zorgen over zowel de veiligheid als gezondheidseffecten. Om te zorgen voor voldoende stroom op het spoor tussen Tilburg en Eindhoven, is een nieuw onderstation in Oisterwijk nodig.

Het is niet de eerste keer dat bewoners hun bezwaren uitspreken. Na meerdere gesprekken is ook deze ontmoeting volgens bewoners hard nodig. “Wij voelen ons echt voor de gek gehouden. Vanaf het begin wordt er niet eerlijk met ons gesproken”, vertelt een van de aanwezigen.

“Eind 2022 stonden er al mannen voor de deur om te zoeken naar de precieze plek voor het onderstation. In het eerste gesprek tussen gemeente, bewoners en ProRail werd gezegd dat er nog geen afspraken waren vastgelegd.  Het kan toch niet zo zijn dat onze veiligheid moet lijden, omdat ProRail als grote partij niet eenmalig wat meer geld wil uitgeven aan een betere en veilige locatie.”

Functie

Door de komst van het onderstation zullen er meer en zwaardere treinen gaan rijden. Maar bewoners met een huis dicht bij het spoor zijn hier niet blij mee: “De afgelopen jaren ben ik steeds slechter gaan slapen. Ik word als slechthorende niet wakker van de trein, maar toch van de zware trillingen. Het hele huis, mijn bed en mijn hele lichaam trilt. Ik hou letterlijk mijn hart vast.”

Er loopt een verzoek bij de gemeente om te kijken of alle plannen voor het plaatsen van de voorziening haalbaar zijn. Wanneer hier een beslissing over is genomen, zal ProRail de plannen verder uitwerken en een definitieve vergunningsaanvraag in handen krijgen. Hierop kunnen bezwaren worden ingediend.

Volgens Alex van Assouw, raadslid voor Algemeen Belang, is er tot nu toe nog niets besloten: “Ik wil even duidelijk maken dat wij als raadsleden, totaal nog niets beslist hebben. En dat wij helemaal achter jullie staan”

Onderstation

Het onderstation in Oisterwijk moet een gebouw worden van 26 meter lang, 6 meter breed en 4 meter hoog, die treinen moet voorzien van stroom. Zowel in Boxtel als in Oisterwijk staat al een onderstation. Voor de komst van het nieuwe onderstation zijn zeven locaties onderzocht. De plek waar de voorziening zou moeten komen is een stuk grond naast het spoor. Dit grenst aan een Natura 2000-gebied, aan de Posthoornseweg en Kapelweg in Haaren.

De omgeving was essentieel tijdens het ontwerpen van de voorziening. Het gebouw krijgt daarom groene gevelplaten, waar nestkasten achter geplaatst worden. Insecten, vogels en kleine zoogdieren kunnen hier gebruik van maken. De gevelplaten worden gemaakt van duurzame materialen en ook krijgt het een groendak.

Luna Kaleas