Verkeersmaatregelen Besterdring hebben een ‘positief effect’

De oude verkeersdrempels met paaltjes op de Besterd (foto: Corrado Francke)

De verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/uur heeft een positieve impact gehad op de Besterdring. Zowel de snelheid van het verkeer als het aantal verkeersongevallen met slachtoffers zijn fors verminderd. Dat deelt het college vrijdag als antwoord op eerdere vragen van Pim Kooke (Forum voor Democratie).

Kooke wilde weten of de genomen verkeersmaatregelen op de Besterdring het gewenste effect hadden. Na een tragisch ongeval in mei 2022, waarbij een voetganger werd aangereden, besloot de gemeente om de gehele Besterdring om te vormen tot een 30 km/uur zone. Destijds gold een maximumsnelheid van 50 km/uur.

Om de veiligheid verder te verbeteren, werden naast snelheidsbeperkingen ook andere maatregelen genomen. Een daarvan is het installeren van verkeersdrempels op drukke voetgangersoversteekplaatsen.

Geen verkeersslachtoffers

De aangepaste maximumsnelheid en andere verkeersmaatregelen op de Besterdring zijn een jaar van kracht. Het college ziet een positief effect. Zo reed voorheen bijna 15% van het verkeer harder dan 50 km/uur, nu is dat percentage teruggelopen tot 15% die nog harder dan 40 km/uur rijdt.

De politie registreerde sinds de invoering van de nieuwe regels ook geen nieuwe verkeersslachtoffers. Voorheen telde de Besterdring jaarlijks één tot drie verkeersslachtoffers.

Effectiviteit van snelheidsdrempels

Ook de geïnstalleerde snelheidsdrempels, die in totaal €100.000 euro hebben gekost, hebben hun vruchten afgeworpen volgens het college. Hoewel er geen specifieke metingen zijn verricht naar geluidsoverlast en verkeersdrukte, zijn er geen meldingen ontvangen in de Fixi-app die wijzen op een toename van deze problemen.

Wel viel het op dat sommige bestuurders bewust de paaltjes bij de drempels beschadigen. Deze worden binnenkort vervangen door sterkere elementen.

Toekomstige maatregelen van het college

Het college erkent dat er problemen zijn met parkeren op de Besterdring, vooral bij de Plus supermarkt, waar mensen regelmatig verkeerd parkeren. Om dit aan te pakken, houdt de gemeente controles. Ook zijn er plannen om de Besterdring opnieuw in te richten in 2025, zodat het gebied veiliger wordt om er te rijden en te parkeren.

Bij de definitieve herinrichting van de Besterdring zal de maximumsnelheid 30 km/uur blijven. Daarnaast komen er extra maatregelen om ervoor te zorgen dat mensen zich aan deze snelheid houden.

LEES OOK:
Verkeersdrempels en maximaal 30 per uur moeten de Besterd veiliger maken

Edita Saakian