Naar een familielid voor een bakje koffie, een natuurgebied opzoeken om lekker te lopen of voor een controle naar het ziekenhuis. Het zijn zo maar een aantal activiteiten waarbij het handig is als je over vervoer beschikt. Echter is het, voor inwoners die moeten rondkomen van een minimuminkomen, vaak te duur om een buskaartje te kopen. Dat wil PRO Oisterwijk anders aanpakken: alle minima moeten beschikken over gratis busvervoer.
De kans die Oisterwijk krijgt, moet nu met beide handen aangepakt worden, vindt Jean Coumans van PRO Oisterwijk. “Arriva heeft dit aanbod via een brief naar de gemeente gestuurd. Een normaal abonnement is gewoon honderden, soms wel duizend euro per jaar. Ze kunnen dat voor een vrij beperkt tarief aanbieden. Wij vinden dat een gemeentelijke investering hierin het dubbel en dwars waard is voor het maatschappelijke effect”, legt Coumans uit.
Begroting 2025
Eigenlijk komt het aanbod van Arriva erg goed uit. Aanstaande donderdag komt de raad bij elkaar om het te hebben over de begroting van 2025. “De financiën in Oisterwijk zijn vrij goed in orde. We hebben een paar klappers kunnen maken waardoor we een flinke spaarpot hebben. Dus die 50.000 tot 150.000 euro die dat per jaar kost, zouden we wel kunnen financieren.”
Het stereotyperende beeld dat vaak geschetst wordt van Oisterwijk ligt wat genuanceerder volgens het raadslid. “Iedereen denkt dat Oisterwijk een rijk dorp is met een hoop miljonairs. Dat klopt ook wel, maar er zijn ook ruim 1200 gezinnen die het financieel moeilijk hebben. Je hebt ook heel normale mensen met heel normale problemen. Wij hebben relatief gezien misschien minder mensen in de minima dan andere gemeentes, maar er zijn genoeg wijken waar je gewoon armoede ziet”, laat Coumans weten.
Verdwijning buslijnen
Volgens Coumans brengt het binnenslepen van deze deal nog meer voordelen. Zo kan de buslijn in de regio blijven bestaan. “Iedereen klaagt erover dat het openbaar vervoer steeds minder wordt in de regio. Als het dan mogelijk is om met een beperkte investering toch een paar van die regiolijnen open te houden. Je stort geld in de pot van Arriva en als tegenprestatie kunnen onze minima gratis met de bus. Daarmee red je de buslijnen en dan sla je gewoon twee vliegen in een klap.”
Het is nog niet bekend of andere partijen zich aansluiten bij het idee van PRO Oisterwijk. Na de begrotingsraad van donderdag 7 november is het duidelijk of dit plan er ook echt komt.
LEES OOK:
Nieuwe ov-plannen stuiten op weerstand in Hilvarenbeek en Berkel-Enschot: ‘Onacceptabel’