Docenten van de journalistiekopleiding in Tilburg zagen dat nieuwe studenten steeds minder snel een telefoongesprek plegen. “In sommige gevallen gingen studenten het ook echt uit de weg”, vertelt Kaylin. “Zij stuurden dan e-mails voor zaken die sneller of beter telefonisch geregeld kunnen worden.”
De twee hebben zelf ook belangst gehad en herkennen waar hun medestudenten mee zitten. “Ik had bijvoorbeeld dat ik zat te trillen voordat ik daadwerkelijk ging bellen”, herinnert Kaylin zich. “Ik twijfelde steeds en ging het uren uitstellen. Je maakt het in je hoofd veel groter dan eigenlijk nodig is.”
Angst voor afwijzing
De redenen voor belangst zijn verschillend, maar Kaylin en Nudrat hebben een patroon ontdekt. “De angst voor afwijzing speelt een grote rol”, legt Nudrat uit. “Sommige studenten denken van te voren al: ‘Waarom zou deze persoon met míj willen praten?’ Ze nemen het persoonlijk aan en die onzekerheid kan verlammend werken.” Kaylin vult aan: “Anderen zijn bang dat ze niet goed voorbereid zijn of vergeten zelfs hun eigen naam door de zenuwen. Het is die druk die hen tegenhoudt.”
Of belangst iets is wat bij deze generatie hoort? “Ongetwijfeld”, zegt Nudrat. “Ik ben bijna 28 en opgegroeid met een huistelefoon in huis. Zodra die afging, renden alle familieleden daarop af. Het was echt een strijd om die telefoon op te mogen nemen. Dat is nu niet meer zo.” Ze legt uit dat de nood om te bellen ook veel minder van belang is geworden. “Het hoeft ook bijna niet meer. Wil je een kappersafspraak maken? Kan online. Moet je op controle bij de tandarts? Die afspraak maak je online, net zoals reserveren bij een restaurant. Dan kan je je afvragen, is het een probleem dat alles online kan? Voor een journalist zou ik zeggen van wel, dat hoort gewoon bij je beroep.”
Mij niet bellen!
Aan nieuwe, eerstejaars journalistiekstudenten geven Nudrat en Kaylin de cursus ‘Mij niet bellen’. In een les van zo’n twee uur willen ze studenten niet alleen over hun belangst heen helpen, maar hen ook de basisregels voor een effectief telefoongesprek meegeven. “Zoals vragen of je iemand gelegen belt, jezelf goed voorstellen en een duidelijk afspraak maken aan het einde van het gesprek. Dit zijn dingen die voor ons inmiddels vanzelfsprekend zijn, maar dat was niet altijd zo.”
Aan het einde gaan de studenten zelf aan de slag met bellen. Hiervoor hebben Nudrat en Kaylin fictieve personen en casussen bedacht, waar journalisten ook ‘in het echt’ mee te maken kunnen krijgen. “Het is echt een oefensessie in een veilige omgeving. We willen dat studenten leren van hun ervaringen zonder de stress van een ‘echt’ gesprek.”
De cursus werd een succes en kreeg zelfs een plekje in het verplichte curriculum. “We krijgen positieve reacties, zowel van studenten als van docenten”, vertelt Kaylin. “Het helpt echt om studenten vanaf het begin zelfverzekerd te maken op dit gebied, dat horen we ook veel terug. Ik denk dat het ons erg had geholpen als wij ook zo’n cursus aan het begin van onze opleiding hadden gehad.”
LEES OOK:
Goirlenaar Job (20) maakt een documentaire over Huize Nazareth: ‘Verschrikkelijk wat daar gebeurde’