Een ontbrekende knop is het probleem. “Blijkbaar is alles wat betreft de renovatie en veiligheidswerken afgerond, maar ontbreekt er nog een speciale veiligheidsknop”, vertelt Carl. En juist die knop is essentieel, omdat deze ervoor moet zorgen dat er direct contact wordt opgenomen met een centrale als er iets misgaat, bijvoorbeeld bij een val. “Helaas is die knop er nog niet en zal die waarschijnlijk pas na de kerstvakantie geleverd worden.”
In 2020 werd het beiaardspel van Carl abrupt stilgelegd. De gemeente oordeelde dat de situatie in de toren niet veilig genoeg was. Bij een calamiteit, zoals brand, zou Carl moeilijk de 65 meter hoge toren kunnen verlaten. “Na 33 jaar traplopen zonder problemen vond ik dat moeilijk te begrijpen”, zegt Carl. “Maar ik ben geen technicus en als de gemeente zegt dat het niet veilig is, moet ik dat accepteren’, was zijn reactie destijds.
De beiaardier probeert kalm te blijven, maar de teleurstelling is voelbaar. “Ik had natuurlijk gehoopt om dit jaar nog kerstliedjes te spelen. Dat brengt zo’n bijzondere sfeer in de stad, zeker in deze tijd. Maar dat zal dus in januari zijn.”
Drie jaar zonder klokken
De klokken zijn natuurlijk niet helemaal stil; elk uur klinken de bellen nog steeds. Maar een beiaard is veel meer dan dat. Hoog in de toren hangen de 56 klokken waarmee Carl melodieën kan spelen. Hij bespeelt deze via een speciaal toetsenbord: een zogenaamd stokkenklavier. Elke toets is verbonden met een kabel die de klepel in een klok in beweging brengt. Zo kan Carl niet alleen ritmes en tonen bepalen, maar ook het volume en de nuances van zijn spel. Van volksliedjes tot klassieke meesterwerken – helaas is Tilburg daar dus al drie jaar van verstoken.
Een eeuwenoude traditie op pauze
Sindsdien zijn uitgebreide veiligheidswerkzaamheden uitgevoerd, maar het wachten op de laatste details lijkt eindeloos. Gelukkig kan een extra maand wachten er wel bij. “Na drie jaar wind ik er mij ook niet meer echt over op, want dat helpt toch niet. Mijn geduld raakt niet op.”
Al hangen ze hoog en goed verstopt in de toren, de beiaard in de Heikese kerk is een onderdeel van de Tilburgse identiteit. Sinds 1966 galmen de klanken van de 56 klokken door de stad. Maar de traditie gaat nog veel verder terug. Het beiaardspel bestaat al ruim zes eeuwen en staat zelfs op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed van Unesco.
Toekomstmuziek
Ondanks alles blijft Carl positief. Terwijl hij wacht op groen licht, stort hij zich op een nieuw project: 18 composities van Tilburgse componisten, speciaal geschreven voor de beiaard. Vanaf maart zal hij deze werken wekelijks ten gehore brengen. “Ik studeer me te pletter”, lacht hij.
Maar zijn grootste wens blijft toch de Heikese toren opnieuw beklimmen. “Ik hoop dat ik begin januari eindelijk weer mag spelen. Dat zou een prachtig moment zijn, zeker omdat mijn pensioen in zicht is. Ik mag spelen tot maart 2026 en ik wil elk moment benutten.”
LEES OOK:
Carl verlangt terug naar ‘zijn’ klokken, maar die hangen te hoog