Tilburgse binnenstad loopt vast: verkeersproblemen blijven zorgen baren

Bron: Goudappel/Gemeente Tilburg.

Bijna elk weekend staat het verkeer in de Tilburgse binnenstad muurvast. Vanaf de Hart van Brabantlaan richting de Noordhoekring en Spoorlaan, tot aan parkeergarage Pieter Vreedeplein en het nieuw aangelegde Stadsforum, loopt alles op een bepaald moment vast. Ondanks beloften van de gemeente om de doorstroming te verbeteren, blijven de verkeersproblemen terugkeren. Volgens Harry van den Berg van Lijst Smolders Tilburg (LST) is dat geen toeval.

“De verkeersproblemen op de Heuvelring en Paleisring zijn geen incident, maar een terugkerend patroon”, stelt Van den Berg. “Hoe vaak moet het nog misgaan voordat het college erkent dat de versmalling van de Cityring simpelweg niet werkt?”

Economische zorgen voor de binnenstad

De LST maakt zich naast de verkeersdrukte ook zorgen over de economische gevolgen voor de binnenstad. Volgens Van den Berg hebben ondernemers te lijden onder de opstoppingen. “Bezoekers die uren vaststaan in parkeergarages of files, zullen niet snel terugkomen. Hoe groot is de imagoschade voor Tilburg, en wat betekent dat voor de toekomst van onze binnenstad?”, vraagt hij zich af.

De gemeente heeft nog niet gereageerd op de kritiek van de LST, maar de problemen zijn niet nieuw. Sinds 2018 probeert het college de verkeersdrukte in de binnenstad aan te pakken, maar met weinig resultaat. Afgelopen zomer ging het opnieuw mis, toen auto’s vast kwamen te staan in parkeergarages en hulpdiensten moeite hadden om door files heen te komen. De afgelopen weekenden leek de situatie opnieuw te escaleren.

Door een samenloop van factoren – de wekelijkse markt, vakantieverkeer, wegwerkzaamheden en de versmalling van de rijbaan bij het Stadsforum – stond het verkeer op meerdere momenten volledig stil.

Gemeentemaatregelen schieten tekort

De gemeente benadrukt dat er maatregelen zijn genomen, zoals het inzetten van verkeersregelaars, maar dit lijkt onvoldoende. “We merken dat het verkeer moet wennen aan de nieuwe routes”, zei een gemeentewoordvoerder eerder.

In november 2023 werden vragen gesteld over het gebruik van verkeerslichten om de chaos te verminderen. Het college betwijfelde destijds of dat effectief zou zijn. “Verkeerslichten geven meer ruimte aan auto’s, maar verkeersregelaars kunnen dynamisch inspelen op de situatie en specifieke verkeersstromen prioriteit geven. Bovendien kan een verkeerslicht niet gecombineerd worden met een zebra, die voetgangers juist voorrang biedt”, liet het college destijds weten.

In het definitieve ontwerp van het Stadsforum zijn geen verkeerslichten opgenomen. De verplaatsing van de markt van het Koningsplein naar het Stadsforum moest het aantal overstekende voetgangers juist verminderen. Tegelijkertijd waren maatregelen rondom het centrum bedoeld om het aandeel autoverkeer op de Cityring te verlagen. Vooralsnog is er vrijwel elk weekend sprake van filevorming in en rond het centrum, waardoor het verkeer volledig vastloopt.

Frustratie neemt toe

Ondertussen stapelt de frustratie zich op bij ondernemers en bezoekers. Volgens de LST staat de aantrekkelijkheid van Tilburg als winkelstad op het spel. “Als het college niet snel actie onderneemt, is het de vraag hoelang ondernemers dit nog volhouden”, waarschuwt Van den Berg.

LEES OOK:
Cityring moet minder druk worden
Verkeerschaos bij ETZ Elisabeth: ‘Door de files wachten kinderen 40 minuten in de bus’

Edita Saakian