Shoppen met impact: Niki opent pop-upstore voor onderzoek naar zeldzame kanker

Niki Lejeune (35) heeft een zeldzame vorm van kanker, waardoor ze haar been verloor. Ondanks de tegenslagen blijft ze zich inzetten voor meer onderzoek naar de ziekte. Daarom opende ze donderdagochtend de deuren van haar eigen pop-upstore op het Stadhuisplein.

Wat ooit als een onmogelijke droom leek, werd werkelijkheid. In samenwerking met Buro Binnenstad Tilburg kreeg Niki een plekje in de Tilburgse binnenstad om haar tijdelijke kledingwinkel te openen. De naam van de pop-upstore is F*CKING CIC. “Dat komt omdat mijn diagnose CIC DUX4 heet. Ik vond CIC – wat je uitspreekt als ‘sick’ – wel een leuke woordspeling,” lacht Niki.

Er is voor elk wat wils: van merkkleding tot kinderschoenen. Ook is er een koopjeshoek waar fanatieke shoppers in kunnen neuzen. Het idee ontstond al een tijdje geleden bij Niki. “Het begon eigenlijk toen ik niet meer in mijn kleren paste na mijn beenamputatie. Ik dacht toen: ik wil hier wel iets goeds mee doen. Zodoende ben ik mijn kleding gaan verkopen. Het begon heel klein, en daarna ben ik ook aan vriendinnen gaan vragen of ze kleren wilden verkopen voor het goede doel. Uiteindelijk is het een soort olievlek geworden. Het resultaat is een volle kledingwinkel met mooie pareltjes,” legt Niki uit.

Alle kleding is tweedehands, maar de volledige opbrengst gaat naar het Radboud Oncologie Fonds. De winkel puilt uit met allerlei kledingstukken. Niki had nooit durven dromen dat zoveel mensen haar initiatief zouden steunen. “Ik ben vandaag extra vrolijk, want ik heb deze week goede uitslagen gehad. Dus ik sta hier met hele fijne energie in de winkel.”

Zenuwen voor opening

Samen met haar man Eli runt ze dit project. “Heel bijzonder. Het is altijd een idee geweest en dat het nu is gelukt, is echt heel mooi. Dat we dit samen met familie, vrienden en kennissen hebben kunnen waarmaken,” vertelt Eli. Afgelopen weekend kregen ze de sleutels van de zaak en konden ze aan de slag met het inrichten. “We hebben echt heel veel zakken en dozen gekregen. Pas als je alles uitpakt, zie je hoeveel je eigenlijk hebt. We hadden alles op de grond gelegd en vervolgens gesorteerd.”

Eli was gespannen voor de opening, maar de zenuwen verdwenen snel. “Ik was best zenuwachtig, want je weet natuurlijk niet of het zou lopen. Maar ik had de sleutel nog niet in de deur of de eerste mensen kwamen al binnen,” aldus Eli. De positieve reacties van klanten stromen binnen. “Net was er een klant in de winkel die voor 15 euro aan kleding kocht en het bedrag verhoogde naar 50 euro.”

De pop-up kledingwinkel is geopend van 20 t/m 22 februari.

LEES OOK:
Unieke vorm van kanker weerhoudt Niki niet van het genieten van de kleine dingen 

Vanessa Spaanderman