Dat de nieuwe situatie als onveilig wordt ervaren, hoort Gemeente Belang-raadslid Maud van der Meer regelmatig. “We krijgen signalen van zowel fietsers al automobilisten. Mensen met de auto rijden al heel langzaam over de rotonde, kijken een keer extra links en rechts en dan nog mis je dingen, omdat het van alle kanten komt.”
Provincie zegt nee
Het college kaartte het probleem eerder al aan bij de provincie, die gaat over het eventueel aanpassen van de situatie. “De provincie zegt simpelweg nee”, laat Van der Meer weten. “Met onze motie kaarten we het nogmaals aan vanuit de raad om op die manier extra druk te zetten. Dit is echt een probleem.”
Het raadslid vindt het gek dat er nu niets meer aangepast kan worden, want dit levert op dagelijkse basis gevaarlijke situaties op. “We moeten de situatie kloppend maken met hoe mensen fietsen. Fietsers pakken de makkelijkste weg. In het begin stonden er nog afzetborden, maar die werden de hele dag opzij gezet. Het is tijd dat het een fietspad wordt.”
De Vijf Eiken tunnel
De nieuwe tunnel en bijbehorende rotonde werden in de zomer van 2024 geopend. Hierdoor wordt de doorstroom voor verkeer verbeterd. Er werd zo’n vier jaar gewerkt aan de nieuwe spoorwegonderdoorgang. “Het is veiliger, het is sneller en de omgeving heeft nu geen last meer van het gerinkel van de spoorbomen”, zei gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders daar destijds over.
LEES OOK:
Spooronderdoorgang Rijen is officieel open en dit is hoe hij gaat heten
