Het Artvark Saxophone Quartet en saxofonist Leo van Oostrom spelen die vrijdag het nieuwe programma ‘Adolphe Sax – De saxofoon 1846-2022’. Het gaat al met al om een concert vol nieuwe composities en arrangementen, én een verhaal over de sax zelf.
Het is het instrument waar Leo al een loopbaan lang op heeft gespeeld, maar waar hij ook een ruime verzameling van in huis heeft; exemplaren die hij meeneemt naar het concert, om te laten horen én zien!
Leo van Oostrom heeft inmiddels een grote staat van dienst. Hij was decennia lang docent aan het Koninklijk Conservatorium en speelde ook jaren bij het Nederlands Saxofoonkwartet, de Beau Hunks en het Metropole Orkest.

Museum
Van Oostrom nodigde het kwartet van Artvark uit bij hem thuis, zijn persoonlijke ‘museum’. Maanden van uitproberen, verkennen en discussies volgden en de eerste nieuwe composities en arrangementen werden een feit. De schuifsax mag op het eerste gehoor best wel hilarisch klinken, maar wat gebeurt er als je hier een benadering op loslaat die doet denken aan het werk van de Estse componist Arvo Pärt? Hoe verhoudt een altsax in F zich tot het kwartet? Of: hoe klinken de originele ‘Adolphe Saxen’ uit 1860 met bijpassende mondstukken in een moderne compositie met improvisatie? Wat kan Artvark met een Couenophone uit 1924?
Kortom: deze oude instrumenten vormen een compleet nieuwe uitdaging in de zoektocht naar klankmogelijkheden. De sax mag dan uitgevonden zijn in 1842 door Adolphe Sax, anno 2021 lijken de mogelijkheden nog steeds eindeloos te zijn.
Rolf Delfos altsax, Bart Wirtz altsax, Mete Erker tenorsax, Peter Broekhuizen baritonsax, Leo van Oostrom saxen
