Een jonge acteur (Jord Knotter) doet mee aan een casting voor zijn droomrol: die van topvoetballer in het theaterstuk The Pass. Voor de auditie wordt hij dan ook ontvangen in de keuken van de castingdirector (Gerardjan Rijnders). Daar laat hij zich, eenmaal binnen, als het ware langzaam ‘zuigen’ in een wereld van om de tuin leiden, macht en onderwerping. Waar rollen zijn verwisseld, en grenzen zijn opgerekt en verlegd.
Pijnlijk, grappig en moedig. – Scenes
Het stuk toont ambitie en misbruik als twee zijden van één medaille. – Brabant Cultureel
Casting ‘The Pass’ is volgens de makers geen afrekening met beschuldigden zoals we die kennen van #MeToo, noch het goedpraten van grensoverschrijdend gedrag. Maar na de schok van de onthullingen, de hype in de media en het gegniffel, is het volgens hen nu juist wel tijd om mensen zelf aan de touwtjes te laten trekken. Het stuk is al met al een poging het complexe thema invoelbaar en inzichtelijk te maken. Terwijl het ook een pleidooi is voor het herzien van ‘pikorde’ en moraal.
Regisseur Bram Jansen speelt met de loyaliteit van de kijker in ‘Casting ‘The Pass’’. Dat spel geeft het plot en de beide rollen reliëf en laat zien dat het centrale conflict een systemisch probleem is. – Theaterkrant