Wanneer generaal Coriolanus als winnaar terugkeert uit de oorlog, juicht het volk haar toe. En dat terwijl men haar daarvoor nog haatte. Met steun van machtige vrienden stelt Coriolanus zich verkiesbaar voor het hoogste politieke ambt. Niets lijkt haar benoeming in de weg te staan, maar dan hitsen haar politieke vijanden het volk op en moet ze vluchten. Uit wraak sluit zij zich aan bij de verslagen vijand om de stad waarvoor zij haar leven zo vaak op het spel had gezet te vernietigen.
In Coriolanus beschrijft toneelschrijver, dichter en acteur William Shakespeare vlijmscherp de werking van politiek: hoe machtsgroepen te werk gaan en welke rol gladde woorden en loze beloftes spelen. Ook legt hij de wispelturigheid van de publieke opinie bloot. We zien hoe het volk Coriolanus verafschuwt, dan weer toejuicht, om haar enkele scènes later te verbannen.
Bijzonder actueel
Regisseur Nina Spijkers: “Bij elke zin die ik las, dacht ik: dit moeten we spelen, dit is nú! Het zijn de boeren die in hun tractoren optrokken naar het Binnenhof, de bestormers van het Capitool, maar óók de burgers in Groningen.”
De spanningen tussen de politieke elite en de bevolking zijn nu misschien wel groter dan ooit. Coriolanus laat op een heldere manier zien wat er mis kan gaan als die spanningen niet op een constructieve manier worden weggenomen.
De pers over de voorstelling
[…] een messcherp commentaar op de actualiteit – Annette Embrechts in de Volkskrant
[…] een weergaloos portret van de emancipatoire kracht van woede. Yela de Koning tiert over het podium in de titelrol: een ijzersterke vrouw die zich niet laat bedwingen, een kanon – Sander Janssens in NRC
En de kunst van het zuigen en sarren in debatten lijken ze van hedendaagse politici te hebben afgekeken, alsof Shakespeare stage heeft gelopen op het Binnenhof – Trouw
[…] wordt de heetgebakerde supermacho en legerleider gespeeld door een vrouw. Interessant experiment […] maar de genderwissel werkt hier niet bevrijdend – Theaterkrant
Lees ook:
Een arena vol schoonheid, grillen en gevaar in Kasimir en Karoline
Het Nationale Theater brengt een ‘gewaagde’ versie van Shakespeares Othello
Every Brilliant Thing (14+), een humoristische, hartverwarmende en hoopvolle avond