Denis Doeland en danceplatform TIOH pleiten al langer om de bekende DJ Top 100, ook wel bekend als de Top 100 DJ’s, te vervangen door een nieuwe lijst die meer op feiten of data berust. Nu dj’s niet meer analoog optreden en die bekende DJ Top 100 al jaren aan de kaak wordt gesteld, achten ze de tijd rijp voor de lancering van een alternatief.
Heel de tijd onderzoek
“Ik doe constant onderzoek naar de manier waarop dj’s presteren op social media. Tijdens corona hebben dj’s haast niet analoog kunnen optreden. Om die reden is de DJ Mag Top 100 in zijn huidige vorm uit de tijd. We kunnen maar op een manier meten hoe dj’s presteren: door te vergelijken hoe de digitale relatie met hun fans is. Dat leidt tot streams en views die effect hebben op de optredens.” Mark van Bergen van TIOH ageert al jaren tegen de bekende DJ Top 100. Die heeft volgens hem te veel invloed.
Van Bergen pleitte daarbij vaak voor een andere, meer objectieve chart. “Er zijn zoveel meer factoren dan alleen populariteit om te bepalen welke dj nu echt het meeste succes heeft. Het is dus ook de bedoeling dat deze lijst straks nog meer body krijgt, door ook elementen als aantallen streams, (digitale) optredens en verdiensten mee te laten tellen. Natuurlijk blijft het al met al een kwestie van smaak wie voor jou de beste dj is, maar het is interessant om aan de hand van alle factoren die er zoal zijn, en die te meten zijn, te kijken wie er nu echt het beste presteert.”
Een dj die een goede relatie heeft met fans is het langst houdbaar
Hoe sterk, vitaal en gelukkig de band tussen een dj en zijn fans is, is volgens TIOH juist in deze tijd van corona goed te meten. Aan de hand van de digitale reputatie van dj’s bepaalt het platform dan ook een Top 100. Terwijl er ook een overzicht ontstaat van de levenslijnen van de dj’s. Zo zie je volgens hen in een oogopslag wie er goed uit deze tijd komt, en wie aan de slag moet om zijn positie ‘terug te verdienen’.
Doeland: “Slimme artiesten zorgen ervoor dat ze juist in deze tijd het contact met hun fans onderhouden. Nu er geen fysieke festivals zijn, is het nodig om regelmatig relevante content te maken en te publiceren. Doen ze dat niet, dan verdwijnt de relatie met hun fans en liggen ze na corona voorgoed ver achter. Het tegendeel is ook waar: wie nu bouwt aan de relatie met fans, wint straks van de concurrentie.”
De DJ FACT TOP 100 is te vinden op de site van This Is Our House.