De Altijd Aan Club is een idee van schrijver, ondernemer en internetgebruiker Robin Berkelmans, die vorig jaar op eigen houtje het sociale internet verliet.
Ze zag dat veel mensen ‘wel met social media zouden willen stoppen’, maar denken dat dit ze niet lukt in verband met vrienden of werk. “Ik vond dat ik het levende bewijs moest zijn van de kritiek die ik op social media uitte. Niemand zou zich afhankelijk moeten voelen van dingen die hem of haar ongelukkig maken.”
Dat overmatig gebruik van internet en schermen effect heeft op hoe we ons voelen en gedragen is niets nieuws. Wel nieuw is dat steeds meer partijen zich er steeds vaker over uitspreken. Ook in de gevestigde media.
‘Digidool’
Bekende influencers nemen een ‘break’, zelf uitgeroepen ‘social media verslaafden’ ondergaan een ‘digital detox’. Robin reageert: “Vaak wordt dit zo groots aangekondigd dat het eerder een stunt lijkt dan een weloverwogen keuze. Tegelijk illustreert de aandacht die het krijgt ook de kwestie. Die zit niet in weten dat het niet goed voor je is. Want het internet heeft ook veel goede kanten. De kwestie is de angst om ‘iets’, een kans, of iemand, een vriend, een waardevol contact, te verliezen.”
Over haar eigen ervaring als ex-gebruiker van social media vertelt Robin: “Zodra je besluit de stap te zetten om je account of app te verwijderen voel je je alleen. Alsof het jóuw schuld is dat jíj geen maat kan houden.” Vandaar nou de Altijd Aan Club. Waar lotgenoten elkaar dus ook zonder gebruik te maken van social media weten te vinden.
“We zijn allemaal op zoek naar nieuwe manieren om met het internet en social media om te kúnnen en willen gaan. Een pasklaar antwoord is er niet. We zijn én hulpbehoevend én ervaringsdeskundig. Ik ook.”
De Altijd Aan Club
In deze ’offline groepsapp’ log je samen #uit. Ze gaan daar samen in gesprek over het effect van (social) media op henzelf en op de wereld, en gaan er dan mee aan de slag. Maar ze trainen er tevens hun manier van denken, zodat ze hoe dan ook in staat zijn om er echt even tussen#uit te gaan.
Op de site van De Nieuwe Vorst is meer te vinden over deze ’social media AA club’.