De Onaantastbaren bloedstollend theater waar je met wroeging uit komt

Het Haagse theatergezelschap Firma MES kijkt ernaar uit met het verhaal De Onaantastbaren voor een bloedstollende theateravond te gaan zorgen in theater De Nieuwe Vorst.
Foto: Bas de Brouwer

De mensen van theatergezelschap Firma MES kijken ernaar uit met het waargebeurde verhaal De Onaantastbaren hun publiek mee te nemen in een bloedstollende theateravond. Ze duiken daarvoor in de wereld van diplomatie. Ze volgen een cursus diplomatie, interviewen diplomaten en mensen die naast ambassades wonen. Woensdag 9 november is het dan zover, in theater De Nieuwe Vorst.

In augustus 2019 werd de 19-jarige Harry Dunn in Engeland doodgereden door Anne Sacoolas, partner van een Amerikaanse diplomaat. Ze reed aan de verkeerde kant van de weg. Anne vlucht dan, dankzij haar diplomatieke paspoort, met een privévlucht naar Amerika. Tijdens de voorstelling De Onaantastbaren worden zowel dit voorval als de nasleep ervan nader belicht.

De diplomatieke affaire blijkt zowaar uiteindelijk op te lopen tot in Downing Street en het Witte Huis, maar Sacoolas wordt niet uitgeleverd of vervolgd. Terwijl de ouders van Harry voor gerechtigheid strijden, tot op de dag van vandaag.

tekst gaat door onder de foto’s

Foto: Bas de Brouwer
Foto: Bas de Brouwer

Het Haagse theatergezelschap Firma MES onderzoekt deze affaire en geeft pijnlijk weer wat de uiterste consequenties van ongelijkheid, privilege en diplomatieke onschendbaarheid kunnen zijn. De theatermakers doen dit aan de hand van “een verhaal over samenleven met mensen die meer gelijk zijn dan jij”, laten ze weten.

De leden van het gezelschap ontsluiten in De Onaantastbaren de wereld van diplomatie en ze beloven hun gasten mee te nemen in een bloedstollende theateravond. “Een avond waar je als gast vervolgens niet zonder klamme handen en gewetenswroeging uit zult komen.”

Spel: Daan van Dijsseldonk, Roos Eijmers en Lindertje Mans.

Reacties in de pers

De aandachtige regie van Thomas Schoots, die het stuk filmische elementen geeft door minutieus met spots en achtergrondmuziek te werken, en de soms bezwerende tekst van Jibbe Willems maken De Onaantastbaren intrigerend toneel.
– Volkskrant

Boeiend van begin tot eind.
– Telegraaf

Schuld, boete en gewetenswroeging in Netflix-achtige theaterdocu.
– Theaterkrant

Firma MES is er meester in schijnbaar simpele gebeurtenissen in een breder perspectief te plaatsen. Niet door met feiten te wapperen, maar door er een theatrale lading aan te geven die de toeschouwer dwingt verder te kijken en door te denken.
– Trouw ★★★★

Het sterke is de combi tussen volledig meegaan met het verhaal en tegelijkertijd verschillende perspectieven geven op de wereld van diplomaten.
– Scènes

Kees-Luc Simons