Tilburg – Componist Maxim Shalygin schreef ‘Lacrimosa or 13 Magic Songs’ (2017) voor de bijzondere bezetting van zeven violen. ‘Waarom hebben requiems altijd maar één Lacrimosa, oftewel smeekbede om eeuwige rust voor arme zondaars?
Alles wat componisten te zeggen hebben is hier samengebald, wat het voor mij tot het mooiste deel van een requiem maakt.’
Maxim Shalygin beantwoordde zijn eigen vraag met ‘Lacrimosa’, dat bestaat uit niet minder dan dertien kleinere Lacrimosa’s, oftewel ‘dertien magische liederen voor zeven violisten’. Ooit ontstaan uit de uitvaartmis.
Deze bede om vergeving en verzoening heeft in de muziekgeschiedenis een ongekende weerklank gevonden. Onder meer bij Berlioz in zijn ‘Symphonie Fantastique’, Saint-Saëns in de ‘Danse Macabre’, Mahler in zijn ‘Tweede Symfonie’, en Franz Liszt in zijn ‘Totentanz’.
Met dit werk treedt Maxim Shalygin in een creatieve dialoog, niet alleen met componisten maar ook met geestverwante regisseurs voor wie het thema van de Apocalyps dierbaar was: Ingmar Bergman, Andrej Tarkovski en Lars von Trier.
Het Cenakel | Dinsdag 13 februari, 20.30 uur | Informatie en reserveringen www.delink.nl