Door de pandemie ontwikkelde Igone een sterk verlangen om mensen bij elkaar te brengen en maakte ze twee ‘corona-voorstellingen’. Ook verscheen haar autobiografie en kwam de documentaire En als beloning zweef je uit. Met haar nieuwe voorstelling I streeft de danseres er vooral naar om de danskunst toegankelijk te maken voor iedereen.
Tijdens haar tournee danst ze de meest spannende choreografieën uit haar repertoire met volle overgave. Soms alleen op het toneel, soms samen met een of meer partners. Zo nu en dan live begeleid door muziek. Igone: “Het afgelopen jaar heeft meer dan ooit laten zien hoe we elkaar en menselijk contact nodig hebben. Ik kijk er dan ook bijzonder naar uit u te ontmoeten.”
In de voorstelling danst De Jongh enkele stukken en daarnaast vertelt ze over haar leven als professionele danseres. Een leven van ontbijten, lunchen en dineren met een enkel blaadje sla, moordende repetities, kapotte voeten, maar ook van premières in het pluche met koningen en koninginnen. En dat terwijl er gewoon boterhammetjes gesmeerd moesten worden voor haar kind. Hierbij gaat ze letterlijk en figuurlijk in gesprek met het publiek en maakt ze haar verhaal aanraakbaar.
In de pers
Igone de Jongh – I is een prachtige, stijlvolle en in esthetisch opzicht volmaakte mix van klassiek en hedendaags ballet. In de choreografie van Michel Fokine danst De Jongh in het begin De stervende zwaan op cellomuziek van Camille Saint-Saëns. (…) Choreograaf Pim Veulings schreef de beeldschone dans Loren Solo, op muziek van Sebastiaan Veulings. In krachtige beeldtaal en energieke dansbewegingen brengt De Jongh poëzie op de bühne. Er schuilt ook humor in de voorstelling. – theaterkrant.nl