Zangeres Meskerem Mees teder en kwetsbaar in de voetsporen van haar helden

“Zodra Meskerem Mees begint te zingen, gebeurt er iets magisch” zegt haar platenlabel over haar. Maar wat staat Tilburg te wachten?
Foto: Kaat Pype

“Zelfs het toonaangevende (Amerikaanse magazine) Consequence of Sound weet: zodra Meskerem Mees (22) begint te zingen, gebeurt er iets magisch. Met enkel haar stem, akoestische gitaar en de cello van ‘sister in arms’ Febe Lazou laat ze een song openbloeien tot een onweerstaanbare folkpopparel” meldt haar platenlabel. Maar wat staat Tilburg nou precies te wachten als haar optreden hier donderdagavond 31 maart in de studio van de Schouwburg op het punt staat te beginnen?

Haar debuutsingle Joe uit 2020 bleek in binnen- en buitenland al meteen voor een versnelling in haar loopbaan te zorgen. Meskerem moet daar nog altijd van bijkomen, laat ze zelf weten. Opvolgers waren de singles Seasons Shift en Astronaut.

De zangeres heeft tot nog toe op allerlei plekken in Europa opgetreden, met stops in Berlijn, Parijs en – als kers op de taart – het Montreux Jazz Festival aan het Meer van Genève. Maar vanavond is Tilburg dus haar stop.

Ruzie maken is een sociale vaardigheid die ik niet beheers – Meskerem Mees op 3voor12.vpro.nl

Album

Na haar eerste drie singles verscheen haar eerste album Julius eind vorig jaar. Veel luisteraars blijken de melodieën en refreinen van de dertien songs op dit album inmiddels niet meer uit hun hoofd te krijgen. Met trefzekere woorden – nu eens to the point, dan weer poëtisch – trekt Meskerem je als luisteraar als het ware in het verhaal van elke song. Songs die, als ze een halve eeuw geleden geschreven waren, net zo goed uit de pen van pakweg Bob Dylan of Joni Mitchell hadden kunnen rollen.

De Gentse Meskerem Mees schreef haar donker-melancholische folk in eerste instantie voor zichzelf, maar nu blijkt er een internationaal publiek voor te bestaan – 3voor12.vpro.nl

Meskerem betekent ‘nieuw begin’ en op haar debuutalbum Julius laat de zangeres en gitarist ook echt een nieuw geluid horen. Gestoeld op Amerikaanse folk van bijvoorbeeld de illustere Karen Dalton, hebben haar liedjes meteen iets tijdloos. Haar stem is warm, haar gitaarspel sober maar uiterst kleurrijk. Het fluweelzachte klankbeeld kent behalve akoestische gitaar niet veel meer dan de cello van Febe Lazou. – volkskrant.nl

Kees-Luc Simons