“De hoge werkdruk en het hoge ziekteverzuim worden door Arriva volledig genegeerd”, zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag fel. Volgens hem wordt er steeds meer beknibbeld op de rittijden. “Je hebt als chauffeur nog nauwelijks tijd om passagiers in en uit te laten stappen of zelf even naar de wc te gaan.” Hij spreekt over ziekteverzuim van lokaal 35 procent.
“De boel gaat plat.”
FNV organiseert daarom een 24-uurs staking zaterdag en verwacht dat de overgrote meerderheid van de Tilburgse chauffeurs niet rijdt. Dat betekent dat zowel het stads- als streekvervoer daar grote hinder van ondervinden. “De boel gaat plat en van negen tot twaalf is er een manifestatie bij het station.”
Opvallend is dat chauffeurs die aangesloten zijn bij vakbond CNV wel rijden. “Maar die gaan géén ritten van stakers overnemen. We hebben daar goede afspraken over gemaakt, zodat chauffeurs die wel willen werken niet in de problemen komen”, legt Kees de Vos van CNV uit.
“Dit is nooit eerder voorgekomen.”
Bij Arriva zijn ze verbaasd dat de ene vakbond het cao-bod wel accepteert en de andere niet. “Ik kan mijn niet heugen dat dit ooit eerder is voorgekomen”, zegt Tamara Vannuys. Waar de CNV-leden het eindbod van Arriva met een tweederde meerderheid accepteerden, stemden de FNV-leden het met 95 procent weg.
De staking komt op een moment dat het Tilburgse busvervoer toch al wat deuken heeft opgelopen. Sinds december rijden er veel minder bussen in de avonden. Vorige week moest Arriva aankondigen dat het nachtnet en enkele streeklijnen stopgezet worden vanwege personeelsterkort.
“We hebben niet genoeg inzetbare chauffeurs.”
Arriva heeft het over een ‘inzetbeperking’ omdat het volgens Tamara Vannuys wel voldoende personeel in dienst heeft. “Alleen door corona zijn rijopleidingen- en examens uitgesteld, evenals operaties en je hebt ook een hoger ziekteverzuim dan eerst.” Ze geeft toe dat er daardoor nu meer flexibiliteit van de chauffeurs wordt gevraagd, al is het maar tijdelijk.
Meer flexibiliteit is volgens FNV geen optie. “Onze leden lopen op hun tandvlees. Ze houden met die onregelmatige diensten en veel te scherpe rittijden geen leven over.” De Tilburgse chauffeurs zijn volgens Van der Gaag helemaal klaar met de zware roosters.
“Het gaat niet om het geld, maar om de werkdruk.”
FNV wil er 100 euro bruto per maand bij om de inflatie te compenseren en dat iedereen minimaal 14 euro per uur betaald krijgt. “Zo moet het chauffeursvak aantrekkelijker worden voor jongeren. Die zijn hard nodig om de werkdruk te verlagen. Want daar gaat het vooral om.”
Van der Gaag vindt dat ook de overheid daarin een rol heeft. “Je kan wel een mooie dienstregeling voor de Tilburgers willen, maar je moet ook denken aan de mensen die deze dienstregeling uitvoeren.” De FNV sluit niet uit dat er in mei en juni nog meer stakingen in Brabant volgen.
LEES OOK:
Geen nachtbussen in Tilburg meer door tekort aan buschauffeurs
Busreizigers ’s avonds de pineut, Arriva snijdt fors in dienstregeling