‘Wij kunnen op dit moment alleen zien wat er online is ingevuld, ‘ vertelt Anniek Schaap, communicatiemanager van de Grote Clubactiedag. ‘We zien nu al ten op zichte van het eerste weekend van vorig jaar een stijging van bijna 50 procent. Daar moet het aantal met papier ingevulde loten nog bij komen. ‘Dat is wel echt heel tof. De start is al veelbelovend.’
Zwaar jaar verenigingen
Dit jaar doen 59 verenigingen mee uit Tilburg, Udenhout en Berkel-Enschot. De loten kosten drie euro per stuk. 80 procent daarvan gaat naar de vereniging. Verenigingen en clubs hebben het afgelopen anderhalf jaar erg veel last gehad van de pandemie, zo vertelt Schaap. ‘Verenigingen hebben de deuren moeten sluiten of mochten maar beperkt open. Je ziet dat ledencontributies zijn stopgezet en dat clubs over het algemeen veel geld zijn misgelopen.’
Dat geldt ook voor RKSV Sarto, een voetbalclub uit Tilburg. Het afgelopen seizoen heeft de club zoveel mogelijk trainingen voor de jeugd door laten gaan. ‘De barinkomsten zijn normaal een hele belangrijke inkomstenbron voor de club. Helaas zijn we in die inkomsten enorm beperkt,’ weet Loeks van der Veen te vertellen. Hij gaat over de ledenadministratie van de club.
Andere tijden
Dit is niet het eerste jaar dat ze meedoen aan de Grote Clubactiedag: ‘We merken door de jaren heen dat lootjes verkopen niet echt meer aanslaat. Vroeger werd het gezien als iets wat je deed voor de club. Tegenwoordig heeft de jeugd zoiets van ‘wij komen gewoon voetballen, regel dat maar.’ Gelukkig vinden sommige jongens het nog wel leuk. ‘We hebben in totaal 850 jeugdleden aangeschreven voor de verkoop van de lootjes. Achttien daarvan hebben binnen drie dagen al 210 verkocht. Ze hebben een persoonlijke verkooppagina die ze heel makkelijk kunnen delen via Whatsapp of Facebook.’
Dit jaar wil de club in totaal 2500 lootjes verkopen. Of dat gaat lukken durft Loeks niet te zeggen: ‘We merken al jaren dat we rond de 1100 loten verkocht krijgen. Ik zal blij zijn als we de helft hebben verkocht eind november.’ Wat ze gaan doen met de opbrengst? ‘Wij willen nieuwe materialen voor de jeugd. Nieuwe hesjes en bijvoorbeeld ballen. Wij hebben ook een kunstgrasveldje dat onderhouden moet worden.’
QR-code terug van weggeweest
De Grote Clubactie heeft het weer over een moderne boeg gegooid dit jaar. ‘Net als vorig jaar maken we gebruik van QR-codes. De koper scant de code en kan dan online een lot kopen. Op hun telefoon vullen ze gegevens in en kunnen ze aangeven hoeveel loten ze kopen voor de club,’ vertelt Anniek. En dat werkt goed: ‘Voor die wijze van verkoop zien we dus die enorme stijging. Mensen zijn ook bekender geworden met die QR-code: in de horeca zie je ze vaker en met afspraken voor winkels. De code is wat bekender geworden.’
Ook de leden van Sarto werken uitsluitend met QR codes: ‘Wij werken niet meer met verkoopboekjes. Wij merkten dat bij het invoeren van de gegevens nog te veel foutjes werden gemaakt, denk aan het fout invoeren van iemands IBAN. Vandaar dat we de verkoop alleen op online hebben gestoken.’
Niet alleen verenigen zijn geholpen met de loten; de koper van een lot maakt ook kans op leuke prijzen. ‘Een bedrag van 100.000 euro hoort bij de prijzen maar ook een auto of fiets.’ De strekking daarvan vindt plaats op 9 december. Loten kopen kan nog tot eind november.