Vakbond FNV laat weten dat de onderhandelingen stroef lopen. “De werkgevers willen onder geen beding in overleg tijdens de acties’’, laat een woordvoerder weten. Volgens de werknemersorganisatie ligt de kern van het probleem in het verleden en is deze nooit door de werkgevers opgelost. ‘’Op het moment dat wij nu stoppen met de staking en aan tafel gaan zitten, dan komen er weer geen echte verbeteringen. En dat pikt onze achterban gewoon niet.’’
”Het moet echt eens ophouden met al dat gejaag en gejakker in de bus.’’
De verbeteringen waar de chauffeurs op hopen zijn: het verlagen van de werkdruk, aanpakken van het personeelstekort, een loonsverhoging en het verlagen van het ziekteverzuim. Volgens cijfers van het FNV zit er nu één op de vijf chauffeurs ziek thuis.
De woordvoerder van het FNV geeft dan ook aan dat de hoge werkdruk voor chauffeurs, de echte kern van het probleem is. ‘’Wij willen voldoende pauze en herstelminuten in de dienstregeling, zodat mensen een beetje op adem kunnen komen. Het moet echt eens ophouden met al dat gejaag en gejakker in de bus.’’
”Uiteindelijk doen we dit ook voor de reiziger.”
Dat de reiziger door de staking in de steek wordt gelaten, beaamt het FNV. ‘’Maar die wordt nog meer in de steek gelaten als we dit probleem niet oplossen. Uiteindelijk doen we dit ook voor de reiziger, zodat de dienstregeling weer volwaardig gereden kan worden.’’
Een woordvoerder van Arriva geeft aan dat de onderhandelingen via de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer Verloopt (VWOV). Verder geeft de woordvoerder aan dat Arriva de staking erg vervelend vindt voor haar reizigers. ‘’Wij proberen zo veel en zo goed mogelijk de reiziger te informeren, maar wij weten op de dag van de staking pas welke bus wel en niet rijdt.’’
‘’Het dupeert reizigers en het brengt niets. ”
De VWOV laat in een persbericht weten dat zij ‘diep teleurgesteld’ is over de acties. ‘’Het dupeert reizigers en het brengt niets. Werkgevers kunnen simpelweg niet voldoen aan de eisen van de vakbonden.’’
Zoals het er nu naar uitziet zullen de vakbonden en werkgeversvereniging nog een geruime tijd in deze patstelling zitten. Het advies aan de reiziger luidt dan ook om zo kort mogelijk voor vertrek de reisplanner te checken voor de actuele informatie. Tot en met eind maart zullen de chauffeurs meerdere keren in de week het werk neerleggen.