Tilburg – Op woensdag 10 april opent het Tilburgs-Rwandese koffiemerk ‘Het Bèkske’ een 100 dagen durende bewustwordingscampagne. De organisatie hoopt zo aandacht te trekken voor vrouwelijke koffieondernemers uit Rwanda. Aanstaande zondag is het namelijk precies 25 jaar geleden dat daar in een tijdsbestek van 100 dagen bijna een miljoen mensen om het leven kwamen.
Door Robert Urbaschek
Het Bèkske is in 2017 in het leven geroepen door Stichting Mukomeze om de “economische zelfstandigheid van vrouwen in zowel Rwanda als Tilburg” te bevorderen. De stichting, waarvan de naam Rwandees is voor `sterk haar’, richt zich op de overlevenden van het seksueel geweld dat tijdens de genocide plaatsvond. Naar schatting werden honderdduizenden met name Tutsi-vrouwen en -meisjes het slachtoffer van verkrachting. Uit een in 2014 gepubliceerd onderzoek bleek zelfs dat bijna iedere Rwandese moeder tijdens haar jeugd in aanraking is gekomen met geweld. Ook concludeerden de onderzoekers dat 1 op de 4 moeders post-traumatische stressstoornis leek te hebben. Mukomeze wil vrouwen met dit soort projecten “weer een hoopvolle toekomst” geven.
Tijdens de campagne kunnen Tilburgers genieten van `een bèkske’ op diverse plaatsen in de stad. Ook worden er activiteiten georganiseerd rondom het thema, waaronder een koffieproeverij in de Koffiebar Locals op 12 mei en een filmvertoning in Cinecitta op 26 mei. Hierbij worden drie korte films getoond: ‘Intended Consequences’, ‘Mama Rwanda’ en ‘Mukomeze short documentary’. De aftrap van de campagne vindt plaats in het Black Box Theater, in het Esplanade gebouw van Tilburg University, van 15:30-18:00. Aanwezig bij de opening zijn onder anderen de Rwandese ambassadeur in Nederland, Jean Pierre Karabaranga, genocide-overlevende en trauma-therapeute Mama Lambert, Tilburgse wethouder Esmah Lahlah en Emile Aarts, de rector magnificus van Tilburg University. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden op https://www.rwandesekoffie.com/registratie.