Goirle/Hilvarenbeek/Oisterwijk – De gemeenten Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk openen in samenwerking met wooncorporatie Leystromen in december een logeerhuis. Het logeerhuis – dat in Hilvarenbeek komt – is een tijdelijke woonruimte waar gezinnen in een noodsituatie tot rust kunnen komen. Een veilige plek, vlak bij hun eigen woonomgeving.

In het logeerhuis verblijven mensen die nergens anders terechtkunnen. Niet bij familie of vrienden en niet bij andere maatschappelijke opvang. Iedereen kan in zo’n situatie terechtkomen en er is steeds meer behoefte aan tijdelijke woningen. De gemeenten willen niet dat deze mensen tussen wal en schip vallen. Daarom starten de drie gemeenten samen met Leystromen een proef met een logeerhuis. Het kan zijn dat een gezin dakloos is geworden, dat er sprake is geweest van huiselijk geweld of dat een time-out nodig is om escalatie te voorkomen. Een gezin kan dan verblijven in het logeerhuis. Tijdens het verblijf wordt gezocht naar een plek waar het gezin langere tijd kan verblijven. De proef duurt een jaar. Daarna wordt deze geëvalueerd.

De gemeenten willen mensen in nood helpen met passende huisvesting. Wethouder Immink (Goirle): “Er komt veel op gezinnen af die in een noodsituatie verkeren. Wij kunnen deze mensen nu een plek bieden om tot rust te komen en te werken aan verbetering van hun situatie”. “Het logeerhuis is een goede aanvulling op de bestaande opvang”, vult wethouder Overmans (Hilvarenbeek) aan. “Het voordeel is dat deze tijdelijke woning in de eigen woonomgeving is. Dicht bij familie en vrienden, werk en school. Het normale leven kan dan zoveel mogelijk doorgaan”. Wethouder Smit (Oisterwijk) ziet nog een belangrijk voordeel van het logeerhuis. “Het aanvragen van urgentie kan in noodsituaties te lang duren. In het logeerhuis kunnen mensen sneller terecht. Hiermee willen we voorkomen dat een situatie erger wordt”.

Laat meer zien van Algemeen

Bekijk ook

Met Een Zachte G – Seizoen 3, aflevering 28

Onlangs werd bekend dat Redhead Days dit jaar in Tilburg plaatsvindt. De organisatie had i…