Busreizigers ‘s avonds de pineut, Arriva snijdt fors in dienstregeling

Dit is niet de bus in kwestie (foto: Collin Beijk).

Arriva schrapt in de regio Tilburg definitief een fors aantal buslijnen. Vooral in de avonduren gaan reizigers dat merken. Meerdere stads- en streeklijnen rijden na negen uur niet meer. Tien procent van de dienstregeling wordt geschrapt omdat door corona de reizigersaantallen en inkomsten fors zijn teruggelopen.

Reizigers die ‘s avonds buslijn 6, 7 of 8 pakken, moeten dat vanaf 9 januari voor negen uur ‘s avonds doen. Deze drie stadslijnen van Arriva rijden daarna niet meer in de nieuwe dienstregeling. Het vervoersbedrijf schrijft dat reizigers gebruik kunnen maken van andere stads- of streeklijnen. Ook gaan veel bussen minder vaak rijden.

  • Lijn 1 rijdt zaterdagochtend om het half uur in plaats van elk kwartier
  • Lijn 2 rijdt tussen ETZ-Elisabeth en Goirle om het half uur tijdens de daluren van 10:00 tot 14:00 uur en doet dat ook op zaterdag.
  • Lijn 3 vervalt op werkdagen in de daluren
  • Lijn 6, 7 en 8 rijden niet meer na 21:00 uur
  • Lijn 9 rijdt ‘s avonds en zondag om het uur in plaats van elk half uur

Streeklijnen
Arriva ziet in de streeklijnen deels een alternatief voor de opgeheven stadslijnen. Alleen in deze busverbindingen wordt ook het mes gezet. Er geldt een uitzonderingen voor de snelle Bravodirect lijnen 300 en 301. Die gaan om het kwartier rijden in beide spitsen.

  • Lijn 130 Gilze AZC-Rijen vervalt helemaal in het weekend
  • Lijn 131 Rijen-Gilze-Rijen rijdt doordeweeks niet tijdens de daluren en in de avond. Alternatief is bus 130 met in Rijen een overstap op de trein.
  • Lijn 141 Tilburg, Oirschot, Best vervalt na 21:00 uur doordeweeks en 19:00 uur in het weekend.
  • Lijn 630 Gilze AZC-Tilburg vervalt helemaal. Arriva ziet een alternatief in de lijnen 130 en 131

‘Oneens met schrappen’
Wethouder Rik Grashof is het nog altijd oneens met het besluit van Arriva om te schrappen in de dienstregeling in deze lastige tijd. “We zijn wel blij om te zien dat er niet voor gekozen wordt om te schrappen, maar te knijpen op rustigere lijnen en tijdstippen.”

Hij geeft aan de nieuwe dienstregeling met zorg en aandacht te volgen om voor de Tilburgers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. “We gaan er daarnaast vanuit dat als de reizigersaantallen weer aantrekken, ook de dienstregeling weer wordt geoptimaliseerd.”

Minder inkomsten
Dat Arriva flink moet schrappen in de dienstregeling komt niet geheel als een verrasing. “Door corona is het aantal reizigers teruggelopen en dat zorgt voor minder inkomsten”, liet de vervoerder al eerder weten. De versobering is volgens Arriva nodig om de begroting sluitend te krijgen.

Dat had ook gekund door de ritprijzen te verhogen, maar de vervoerder zag daar vanaf en schrapt in totaal tien procent van de dienstregeling. De verwachting bij de vervoerder is namelijk dat het nog jaren gaat duren op weer op de oude passagiersaantallen te komen.

LEES OOK:
Arriva wil buslijnen schrappen, maar Tilburg wil dat niet
Bussen Arriva weer drukker, maar nieuwe dienstregeling uitdaging door corona

Collin Beijk