Een van de maatregelen is een verlaging van de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur. Daarnaast zal de gehele cityring, behalve de Spoorlaan, een eenbaansweg worden. Op deze manier probeert de gemeente de binnenstad minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeerd. Het nieuwe plan zorgt er ook voor dat men de cityring op minder plekken mag verlaten. Het is dan niet langer mogelijk om de Bisschop Zwijssenstraat in te rijden. Ook mag het verkeer de cityring niet langer betreden vanaf de Piushaven. Taxi’s, bussen en hulpdiensten mogen nog wel rechtsaf naar de Bisschop Zwijssenstraat.
Tilburgers over het algemeen positief
Volgens de gemeente is ongeveer 70 procent van de ondervraagde bewoners positief over de voorgelegde aanpassingen. Zij vinden dat er veel voordelen aan kleven. Vooral verkeersveiligheid, rust en extra ruimte voor groen vinden de mensen belangrijk.
Die ruimte voor extra groen wordt vooral vrijgemaakt door bijna de gehele cityring van twee banen naar één baan terug te brengen. Al is extra groen niet de enige invulling. Ook zal er ruimte zijn voor voetgangers, een fietsenstalling of bijvoorbeeld een plek voor kunst.
Renovatie cityring duurt jaren
Het is nog maar de vraag of het plan wordt goedgekeurd door de gemeenteraad. Zelfs als het wordt goedgekeurd duurt het nog erg lang voordat de maatregelen doorgevoerd worden. De plannen worden op 13 en 20 september in de gemeenteraad besproken en op 4 oktober valt de beslissing. De eerste werkzaamheden vinden dan plaats in 2022 en zullen niet af zijn voor 2024.