Efteling reageert op kritiek over Fata Morgana-attractie: ‘Geen letterlijke afspiegeling’

De Fata Morgana in de Efteling (Bron: Efteling).

Op het online platform Reddit heeft een gebruiker, die in Frankrijk woont, zich uitgesproken tegen de Efteling vanwege de oosterse boottocht uit 1986, de Fata Morgana. In een uitgebreide Engelse post noemde hij de attractie ‘onaanvaardbaar’ vanwege ‘het duidelijke racisme en de stereotyperingen’ die het bevat. De Efteling reageert op de kritiek: ‘Het is geen letterlijke afspiegeling van het Midden-Oosten.’

De pretparken nieuwswebsite Looopings vatte de kritiek van de gebruiker samen. Hij beschreef de wijze waarop personages uit het Midden-Oosten werden afgebeeld als ‘aanstootgevend en verontrustend.’ Volgens hem werden Arabische mannen gepresenteerd als angstaanjagend, terwijl vrouwen werden neergezet als buikdanseressen of dames van plezier. Deze stereotiepe voorstellingen raakten niet alleen hemzelf, maar ook zijn kinderen, die van streek waren door de denigrerende weergave van hun erfgoed.

Karakters soms uitvergroot

Volgens de Efteling is het nooit de bedoeling dat attracties kwetsend zijn voor bezoekers. “We betreuren het zeer dat deze gast zich in verlegenheid gebracht heeft gevoeld tijdens zijn bezoek aan de Fata Morgana”, verklaarde een woordvoerder van de Efteling. “Het is nooit de bedoeling om gasten op welke wijze dan ook te kwetsen. Fata Morgana is geïnspireerd op de sprookjes van 1001 nacht. In de attractie vaar je door een verboden stad die geheimen met zich meedraagt. Er wordt, net als in alle andere attracties van de Efteling, een verhaal verteld. Het is dus geen letterlijke afspiegeling van het Midden-Oosten.”

De Efteling benadrukte dat bezoekers van tevoren worden gewaarschuwd voor de enge effecten van de attractie en dat kinderen onder de 1,20 meter altijd begeleid moeten worden door een volwassene.

Het park wil voor iedereen een onbezorgd dagje uit bieden. “Juist voor toekomstige generaties wil de Efteling een sprookjesachtige plek zijn waar iedere gast zich in kan herkennen, maar ook kan ontsnappen aan de dagelijkse realiteit,” meldt de woordvoerder. “We vertellen verhalen en soms worden karakters daarbij uitvergroot. Dat wil ook zeggen dat we soms kritisch moeten kijken naar zaken die in een andere tijd zijn bedacht.”

Verschillende meningen

Het is niet de eerste keer dat er kritiek is op de attracties van de Efteling. Eerder werd Monieur Cannibale vervangen door Sindbad de Zeeman na kritiek op kwetsende connotaties. Ook werden om die reden Aziatische en Afrikaanse poppen uit Carnaval Festival vervangen. De poppen kregen een uiterlijk ‘dat beter paste bij het huidige tijdsbeeld’. Ook werd vorig jaar de Oegandese vlag weggehaald uit die attractie, omdat het land een anti-homowet had aangenomen.

De Efteling laat weten dat inclusiviteit in het verleden niet altijd een prominente rol heeft gespeeld in hun verhalen, maar benadrukt dat dit in de toekomst wel aandacht zal krijgen bij de ontwikkeling van nieuwe attracties. “We doen continu onderzoek onder onze gasten en laten ons adviseren door specialisten”, aldus de woordvoerder. “Als er kritiek is op bepaalde onderdelen van de Efteling, dan nemen we deze signalen altijd serieus. Er zijn altijd verschillende meningen. Daarom kijken we altijd naar wat het beste bij de Efteling past. Je kunt het nooit voor iedereen goed doen.”

LEES OOK:
Van stoomtrein naar stroomtrein: Efteling gaat over op elektrische locomotieven

Edita Saakian