Artsen hebben het behoorlijk druk met het beantwoorden van de vragen van patiënten via MijnETZ. “We ontvangen in ons ziekenhuis meer dan duizend berichten per week”, vertelt ETZ-intensivist en AI-specialist Jessica Workum. “Al die berichten met daarin vaak vragen zorgen voor een flinke administratieve last.”
Automatische conceptantwoorden
AI moet helpen die administratieve last weg te werken. “Dat gaat eigenlijk heel eenvoudig”, gaat Workum verder. “De AI zet automatisch conceptantwoorden klaar in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Die hoeven dan alleen nog maar gecontroleerd te worden door de zorgverleners.” Eventueel kan een arts het antwoord nog een beetje aanpassen. Het ziekenhuis verwacht dat dit bijzonder veel tijd gaat schelen.
De proef gaat zo’n drie maanden duren. In die eerste maanden experimenteert het ziekenhuis alleen met het formuleren van automatische conceptantwoorden. Maar er is meer mogelijk, vertelt Mandy Aalderink. Zij is EPD-architect bij ETZ. “Voor huisartsen is het belangrijk dat ze snel een ontslagbrief van een patiënt ontvangen. In de dagelijkse hectiek komt een arts daar niet altijd direct aan toe. Daar kan AI helpen.” Verdere voorbeelden die Aalderink noemt, zijn het samenvatten van medische dossiers en het automatisch opstellen van een conceptbrief naar een patiënt.
AI moet er dan uiteindelijk voor zorgen dat een arts minder tijd kwijt is aan randzaken en meer tijd kan besteden aan de zorg voor patiënten.
LEES OOK:
Eerste operatie in ETZ met robot Hugo, primeur voor Nederland
Nieuwe gamma knife ETZ een enorme stap in precieze neurochirurgie