Na maanden van debat over de wenselijkheid en uitvoerbaarheid van het initiatiefvoorstel heeft de raad haar standpunt duidelijk gemaakt. Het aangenomen voorstel, ingediend door raadslid Van Wanrooij van GroenLinks, zal vlees, vis en vliegreclames verbieden in de buitenruimte van Tilburg. Dit omvat onder andere reclames op billboards, in haltevoorzieningen bij het openbaar vervoer en in vrijstaande reclamevitrines.
Vrijheid van meningsuiting
Tijdens het debat op 11 april uitten raadsleden zorgen over vrijheid van meningsuiting en praktische kwesties rond handhaving en financiën. Henk van Tilborg van 50Plus benadrukte het belang van individuele verantwoordelijkheid. Hij betoogde dat de gemeenteraad burgers niet mag vertellen wat ze wel of niet mogen consumeren. Hij bekritiseerde het voorstel als een inmenging in persoonlijke vrijheden.
Ineke Couwenberg van het CDA uitte zorgen over de uitvoerbaarheid van het verbod en de kosten die ermee gepaard gaan. Ze noemde het voorstel “dure symboolpolitiek”. Volgens haar moest de focus liggen op haalbare maatregelen die echt impact hebben op het klimaat.
Jort Molenaar van D66 daarentegen, benadrukte de vrijheid van keuze voor burgers. Hij stelde dat het verbod juist de marktwerking beperkt. Hij gelooft dat door reclames voor deze producten te verbieden, de burger meer vrijheid krijgt om zelfstandig beslissingen te nemen zonder beïnvloeding vanuit de commercie.
Niet-duurzaam gedrag
De initiatiefnemer, Nicky van Wanrooij van GroenLinks, benadrukte dat reclames wel degelijk invloed hebben op het gedrag van mensen. “Ze beïnvloeden behoeften en voorkeuren. Fossiele en vleesreclames ondermijnen het klimaatbeleid en normaliseren niet-duurzaam gedrag.”
Momenteel zijn er geen officiële verboden voor reclames over de combinatie fossiele brandstoffen, vlees en vis in de gemeentelijke regelgeving. Alleen Zwolle heeft tot nu toe een motie aangenomen om een dergelijk verbod in te voeren. De uitvoering daarvan is nog niet afgerond.
Eerder hebben de gemeenten Haarlem en Nijmegen al besloten om reclames voor vlees te verbieden. Er zijn geen voorbeelden van een verbod op visreclames. Gemeente Utrecht heeft onderzocht of een vergelijkbaar verbod mogelijk was, maar heeft geconcludeerd dat dit niet haalbaar is.
Gokreclames
Het college zal in gesprek moeten met de exploitant van de honderden vitrines in de stad. Naar verwachting zal in het eerste kwartaal van 2025 meer duidelijkheid zijn. “We hebben namelijk tot die tijd ook het reclamebeleid in de stad in z’n geheel herzien. Alle wensen van raadsleden kan ik daarin meenemen.”
Eerder al deed de gemeenteraad reclames over gokken in de buitenruimte in de ban. Daarmee was Tilburg de eerste gemeente die daarover afspraken maakt met aanbieders van buitenreclame.
LEES OOK:
Nicky zag ’t leven niet meer zitten, nu wil hij depressieve jongeren helpen
GroenLinks-raadslid wil meer inzamelpunten voor statiegeldblikjes op scholen