De gemeente voegt taxi’s toe aan de voertuigen die zich moeten houden aan de regels voor zero-emissiezones – zones in een stad waar vervuilende auto’s niet in mogen komen. Dat betekent dat alle taxi’s vervangen moeten worden door elektrische auto’s of waterstofauto’s, anders kunnen taxi’s bepaalde delen van de stad niet meer in. Het is een ingrijpende maatregel voor een bedrijfstak die het al zwaar heeft.
“De meesten hebben het al financieel moeilijk, door de coronacrisis en de hoge brandstofprijzen.”
Mehmet Karay, eigenaar van taxibedrijf Stadstaxi Tilburg, zit in de klankbordgroep met de taxibedrijven en de gemeente. Hij was al op de hoogte van de plannen en heeft daarom al één elektrische auto aangeschaft. Maar volgens Karay zijn veel kleinere bedrijven en zzp’ers niet betrokken geweest bij de gesprekken en moeten die nu binnen 2,5 jaar de overstap maken. “De meesten hebben het al financieel moeilijk, door de coronacrisis en de hoge brandstofprijzen. Ik denk dat zo’n tachtig procent geen extra geld opzij heeft kunnen leggen voor een elektrische auto.”
Daarnaast is er niet voor elke markt voldoende aanbod aan elektrische auto’s. Voor groepsvervoer, wat de meeste Tilburgse taxibedrijven aanbieden, is een bus nodig. “Bij groepsvervoer is een goede bus nodig, waarin mensen bijvoorbeeld tegenover elkaar kunnen zitten als ze dat willen,” vertelt Karay. “Op dit moment zijn bij de meeste leveranciers dat soort bussen elektrisch niet te leveren.” Er is nu slechts één elektrische bus voor groepsvervoer op de markt, namelijk een Mercedes, en deze voldoet niet aan alle eisen.
“Als je zo’n regel wil opleggen, mag je best een subsidie geven.”
Bij het aanschaffen van een elektrische auto komen nog extra kosten kijken, zoals het aanschaffen van een laadpaal. Er waren plannen in de gemeente om laadpalen te plaatsen bij de taxistandplaatsen. “Maar daar is nog niets van gekomen”, vertelt Karay. Nu moeten taxichauffeurs ergens anders opladen en dan naar een taxistandplaats rijden. Mehmet Karay: “Dat is heel anders plannen. Bij een benzineauto kun je tussendoor even vijf minuten tanken, maar een elektrische auto moet urenlang opladen.”
Dat betekent niet dat Karay het geen goed idee vindt om de taxi’s elektrisch te maken. “Onze elektrische auto is veel onderhoudsvriendelijker, dat scheelt veel kosten. De hogere aankoopprijs van onze auto was zo weer terugverdiend.” Maar de gemeente moet meer doen om taxibedrijven te helpen bij het aanschaffen van een elektrische auto, vindt hij. “Als je zo’n regel op wil leggen, mag je best een subsidie geven.”