“Het is altijd beter dan dat er niks wordt gedaan en daarnaast is het heel belangrijk dat je fietst met goede verlichting”, vertelt verkeerskundige Alex van den Woerd. “Je ziet dat het rijden zonder verlichting veel ongevallen in het donker veroorzaakt.”
Volgens Van den Woerd zou het uiteindelijk kunnen helpen om het aantal ongevallen te beperken. “Het werkt misschien niet gelijk of het is maar van korte duur. Maar ik zie wel, met name onder jongeren, dat ze geneigd zijn er sneller één te pakken wanneer ze een hele bak fietslampjes hebben.”
Toch heeft lang niet iedere Tilburger altijd een lampje op zijn fiets. De politie deelde eind oktober, in een tijdsbestek van 40 minuten, zo’n 58 bekeuringen uit aan mensen zonder verlichting.
Gezien worden
Niet alleen fietslampjes zijn essentieel om gezien te worden, volgens de verkeerskundige: “Iets wat ik bijna niet zie terugkomen, is het opvallen van de kleding. Niet alleen verlichting, maar ook de contour van een persoon is belangrijk om te kunnen zien.”
Door innovatieve ontwikkelingen zijn er tegenwoordig verschillende soorten lampen op de fiets. “Je hebt achterlichten die een ‘v’ projecteren op de weg. Hierdoor word je beter zichtbaar, omdat het een groot deel van de weg verlicht”, aldus Van den Woerd. Toch kan er in de verlichting ook het een en ander misgaan. De automatische verlichting is vaak te fel en dit verblindt mensen. Ook dit veroorzaakt ongevallen.
Toename in controles
Afgelopen weken zijn er meerdere controles uitgevoerd. Komende weken staan er nog meer op de planning om de verkeersveiligheid tijdens donkere dagen te verbeteren. Tijdens de controles kijken agenten naar verlichting op de voor-en achterkant van de fiets. Dit mogen ook losse lampjes zijn, zolang de voorkant witte verlichting heeft en de achterkant rode verlichting. Deze moeten recht voor- of achteruit schijnen en mogen niet knipperen. Maar ook moeten er reflectoren te vinden zijn op de achterkant, trappers, wielen of banden.