De muren, de vloeren van de galerij en het plafond; alles zit vol waterschade. “Dat komt allemaal door deze pijp, die zit verstopt”, denkt Harry te weten. Zodra het regent, stroomt de eerste verdieping vol met water. “Het ergste ergste is dat het water ook door het plafond van onze galerij heen komt. Langs alle elektriciteit en kabels.”
Het probleem lijkt zich maar niet op te lossen, vertelt Harry. “Ik word er moe van om na elke regenbui aan de telefoon te hangen met WonenBreburg en tot aan mijn enkels in het water te zitten. Er moet gewoon een oplossing komen.”
Al driekwart jaar probeert Harry de woningbouwvereniging tot actie aan te zetten. “Als WonenBreburg hier iemand heen stuurt om het te laten controleren, zijn ze helemaal niet op de hoogte. Laatst kwam er iemand met alleen een emmertje de galerij opgelopen. Daar los je niks mee op.”
Huur teruggevorderd
Harry vertelt dat hij de flat al jarenlang schoon en netjes houdt. “Ik huur hier al jaren met veel plezier en ben altijd een nette huurder geweest, maar dit kan echt niet zo langer.” En dus gooide Harry het over een andere boeg: “Ik heb een keer uit protest mijn huur teruggevorderd. Toen hoorde ik al heel snel dat dat niet de bedoeling was. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.”
En hij is niet de enige; zijn buurvrouw woont al tijdelijk ergens anders. “Je denkt, het is maar water, maar het zorgt al heel lang voor stress”, vertelt Harry. De wateroverlast is vaak zo erg, dat Harry zelf aan het werk moet. “Ik heb op Oudejaarsdag met een trekker geprobeerd het water uit de galerij en trappengang te krijgen. Dat heeft me de hele dag gekost.”
Waterschade
De muren zijn bijna altijd nat van de laatste regenbui. Ook op het plafond is veel waterschade te zien. “Ik ben bang dat het water binnenkort onze muren binnendringt. Het is echt een ramp.”
Een woordvoerder van WonenBreburg laat weten de situatie te betreuren. Ze hopen binnen enkele weken met een hoogwerker de regenpijpen aan te passen en de verstopping te verhelpen.