Op dit moment is Sluis II niet geschikt voor klasse IV-schepen met een maximale diepgang van 2,80 meter. Daarom wil Rijkswaterstaat de sluis vervangen. Het kanaal tussen Sluis II en Sluis III zal het huidige waterpeil van 7,70 meter + NAP behouden. Verder worden de oevers en keringen op dit traject aangepast, om het kanaal geschikt te maken voor deze grotere schepen. Tussen de instroom van de Donge en Sluis II zullen baggerwerkzaamheden plaatsvinden. Bij Sluis III zijn er aanpassingen nodig aan de beneden voorhaven en het gemaal/waterkrachtcentrale.
Projectplan Waterwet
Het projectplan Waterwet voor de verbreding van een deel van het Wilhelminakanaal, de vervanging van Sluis II en de aanpassing van Sluis III, is op 26 juni 2024 vastgesteld door de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Door de opgelopen vertraging bij de herbouw van de sluis, is de conditie van de huidige sluis verslechterd. Daarom zijn herstelwerkzaamheden noodzakelijk. In het voorjaar en de zomer van 2024 is er groot onderhoud aan Sluis II. Deze werkzaamheden zorgen ervoor dat de sluis de komende jaren in bedrijf kan blijven, totdat hij volledig is herbouwd.
Werkzaamheden en hinder
Er vinden diverse werkzaamheden plaats in en nabij de sluis in het Wilhelminakanaal bij Tilburg. Hierom is de sluis lange tijd buiten gebruik, wat hinder oplevert voor de scheepvaart en omwonenden. De werkzaamheden zijn voor het projectteam van Rijkswaterstaat dat verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van de bediening en besturing van sluizen in de Brabantse kanalen.
LEES OOK:
Zoekactie naar persoon in Wilhelminakanaal, maar daar werd niemand gevonden