De stedelijke omgeving verandert, het publiek verandert en concertpraktijken veranderen. Samen met CAST (Centrum Architectuur en Stedebouw Tilburg e.o.) start het theater daarom een ontwerpestafette waarin teams van professionals en studenten in een korte tijd gaan nadenken over de toekomst van de concertzaal. Dat doen ze in nauwe samenwerking met de architecten Jo Coenen, Ad Roefs en Ton van der Hagen. Voordat de teams aan de slag gaan, zijn er eerst drie gratis, voor iedereen toegankelijke sessies ter inspiratie. Deze vinden plaats in de Jacques de Leeuwzaal van de schouwburg.
De eerste sessie
Tijdens deze eerste sessie op dinsdag 5 oktober staat in het algemeen de ontwikkeling in podiumkunsten en publiek centraal, maar specifiek welke gevolgen deze trend heeft voor de concertzaal. De sessie is ook online te volgen. Bas Mastboom (CAST) presenteert de avond waarin een aantal gastsprekers hun visie op dit onderwerp delen:
Rob van Steen en Marjolein Fischer (directeur en programmeur van Schouwburg Concertzaal Tilburg) kijken terug op de programmering van de concertzaal. Tevens kijken ze naar de mogelijkheden en beperkingen van de zaal, en naar de trends in de publieksopbouw.
Merlijn Twaalfhoven (componist, organisator muziekevenementen, schrijver) en Micha Hamel (componist, dirigent, dichter) bespreken trends van de concertpraktijk. Daarnaast geven ze enkele inspirerende voorbeelden.
Terry Brochard (onderzoeker theaterbeleving) kijkt vooruit op hoe publieksgedrag zich gaat ontwikkelen, en ook op eisen die te stellen zijn aan gebouwen van de toekomst.
De tweede sessie
Tijdens de tweede sessie op woensdag 6 oktober staat het kunstencluster als openbare ruimte centraal. Deze tweede sessie is opnieuw online te volgen. Sophie Stravens presenteert de avond waarin een aantal gastsprekers hun visie op het onderwerp delen:
Bas van der Pol (wethouder Tilburg, werkte in het verleden bij CAST) en Jan van der Putten (Verkadefabriek) gaan in op publieksfuncties en doelgroepen, maar ook op de eisen die vanuit de dagelijkse openbare functie van theaters en concertzalen te stellen zijn.
Karen Neervoort (directeur van Fontys Hogeschool voor de Kunsten) schetst de rol van Fontys in het publieke domein. En daarnaast vertelt ze over de eisen die het kunstvakonderwijs stelt aan de concertzaal en aan de directe omgeving.
Bureau Coenen toont twee projecten als voorbeeld: TivoliVredenburg in Utrecht en Amare in Den Haag. Coenen zet de uitgangspunten uiteen die gelden bij een verzameling van concertzalen in één enkel zalencomplex waarin vrijwel alle genres kunnen worden gepresenteerd. Daarnaast gaat Coenen in op de openbare functies en doelgroepen van zulke complexen in samenhang met de omgeving.
De derde sessie
Tijdens de derde en tevens laatste sessie, die inmiddels is verzet naar zaterdag 16 oktober, staat de concertzaal als gebouw in de binnenstad centraal. Deze sessie is ook weer online te volgen. Nout Sterk (CAST) presenteert de avond waarin een aantal gastsprekers hun visie op dit onderwerp delen:
Jo Coenen (architect Concertzaal Tilburg) geeft een overzicht van de programmatische, functionele, architectonische en stedenbouwkundige uitgangspunten die leidend waren bij het ontwerp en de realisatie van de concertzaal.
Kristian Koreman is stedenbouwkundig ontwerper van het Stadsforum. Hij gaat tot slot in op programmatische, functionele en stedenbouwkundige uitgangspunten die gelden bij het ontwerp van Stadsforum Tilburg.