Dat laat een woordvoerder van de gemeente weten. “De horeca heeft te maken met een nieuwe werkwijze. Denk hierbij aan de opslag van de herbruikbare bekers en het omspoelen ervan. Dit brengt kosten met zich mee, die gedekt worden door middel van een milieubijdrage.”
Milieubijdrage
Op de kermis kun je borden vinden waarop staat: €0,50 statiegeld en €0,50 milieubijdrage. Die bijdrage gaat volgens de gemeente dus naar de ondernemers. Zij worden namelijk verplicht om herbruikbare bekers te gebruiken. De horeca rekent die kosten op haar beurt weer direct door aan de kermisbezoekers.
Van de euro die je extra betaalt voor je drankje krijg je dus maar vijftig cent terug. Die andere vijftig cent zit dus eigenlijk bij de prijs inbegrepen. Voor je eerste biertje betaal je dus vier euro in plaats van de €3,50 die op de prijslijst bij de horeca staat.
Prijsstijgingen
Vier euro voor een biertje is een flinke stijging vergeleken met vorig jaar. Toen kostte een biertje op de Tilburgse Kermis, bijvoorbeeld in de Bierhal, drie euro. Een stijging van één euro. Het jaar daarvoor kostte een biertje zelfs nog een stukje minder.
Wel kun je – op twee plekken – je statiegeld terugvragen. Op de rest van de kermis kun je de bekers in recyclebakken gooien, maar dan krijg je er niets voor. Van de euro die je extra betaalt, krijg je maximaal de helft terug.
Horeca
Dat die biertjes duurder worden, bevestigt Alex Schneiders. Hij is ondernemer in de Stadhuisstraat. “Het klopt inderdaad dat wij een deel daarvan gebruiken om de extra gemaakte kosten te dekken. Daarbij kun je denken aan de huur van de bekers, extra schoonmaakkosten en extra personeel om de bekers om te spoelen. Je moet van alles regelen om het voor elkaar te krijgen.”
Alex snapt dat we met z’n allen aan het milieu moeten denken, maar is niet altijd blij met het nieuwe systeem met herbruikbare bekers. “Het spontane is er gewoon een beetje vanaf. Je moet telkens een beker hebben. We merken dat mensen dus ook niet zomaar een biertje meer bestellen. Het kost ons gewoon een stukje omzet.”
Uiteindelijk levert de horeca er wat op in en draagt de consument met de milieubijdrage haar steentje bij. “Ik vind het niet sympathiek. Voor de ondernemer, maar zeker ook niet voor de kermisbezoeker. We moeten het met z’n allen doen, want het werkt wel. Je ziet een stuk minder bekers liggen.”
LEES OOK:
Tilburgse horeca ziet haken en ogen aan verplichte komst hardcups