In de oververhitte woningmarkt zoekt de gemeente naar oplossingen om de bijna radeloze woningzoekers te beschermen. Het huurteam is hiervan een voorbeeld. Huurders worden geïnformeerd en daarmee beschermd tegen te hoge huurprijzen, achterstallig onderhoud of zelfs intimidatie door de verhuurder. Het doel van het huurteam in Tilburg is dan ook het versterken van de positie van de huurder.
Meldingen en misstanden
En dat doet de organisatie. In het eerste jaar van de pilot – tussen 1 juli 2021 en 1 juli 2022 – werden 776 meldingen behandeld. Hierdoor bespaarden Tilburgse huurders meer dan 400.000 euro. Hoeveel er in het tweede jaar van de pilot werd bespaard, is nog niet bekend. De eindevaluatie van de pilot wordt in september opgeleverd.
Een andere belangrijke taak van het huurteam in Tilburg is het signaleren van misstanden. Doordat mensen problemen melden bij het huurteam krijgt de gemeente een beter zicht op de branche als geheel. Hierdoor kunnen misstanden worden aangepakt. In totaal werden er 274 misstanden gesignaleerd.
2025
Ondanks dat het tweede jaar nog niet is geëvalueerd, besluit de gemeente door te gaan met dezelfde partij. In het collegebesluit staat dat het huurteam heeft bewezen de expertise te hebben en capaciteit te kunnen leveren om de opdracht uit te voeren. Daardoor blijft het huurteam in Tilburg tot minimaal 2025 actief. Daarna kan er nog verlengd worden tot 2027.