Joey was zelf ruim tien jaar dj en reisde de hele wereld over. Zijn artiestenbestaan als JoeySuki eindigde in 2014. De druk en de hectiek werden hem te veel en hij kreeg een burn-out.
“Coaching wordt gezien als luxeproduct, maar ik zie het als levensbehoefte.”
Tijdens zijn eigen carrière miste hij een onafhankelijke coach met wie hij kon sparren en daarom wilde hij andere dj’s helpen. “Veel mensen denken dat coaching een luxe product is, maar ik zie het als eerste levensbehoefte. Zeker in nu”, vertelt de Tilburger.
“Top-dj’s werden door corona uit hun natuurlijke omgeving gehaald. Ze waren altijd onder de mensen en op reis. Ik merkte dat ze moeilijk om konden schakelen van een artiestenbestaan naar het leven thuis.” Onder meer topacts als Blasterjaxx en Atmozfears klopten bij hem aan.
“Je wordt als succesvolle artiest geleefd en door corona moet je echt even terug naar de basis.”
Door corona moesten dj’s over zichzelf gaan nadenken. “Sommige DJ’s vroegen zich af wie ze nou waren. De artiest, of die persoon thuis op de bank met misschien wel een kinderwens of met twijfels over het haastige bestaan. Je wordt als succesvolle artiest geleefd en dan is er weinig tijd om terug naar de basis te gaan.
Het verlies van de motivatie om elke dag in de studio te zitten, was vooral een issue bij DJ’s die nog niet doorgebroken waren. “Bijna elke artiest leeft voor de optredens en krijgt daar inspiratie van. Alleen die shows waren er niet en na een jaar ging dat echt opspelen.” Vooral toen de clubs in de zomer van 2021 weer na twee weken dicht moesten, was een mokerslag bij iedereen volgens Joey.
“Juist zo’n periode is hét moment om aan je carrière te werken.”
Als coach probeerde hij het vuur toch weer aan te wakkeren. “Juist zo’n periode is hét moment om aan je carrière te werken, om plannen en muziek te maken, of bijvoorbeeld online een fanbase op te bouwen.” De coach merkte dat artiesten soms in zo’n negatieve spiraal zaten, dat een beetje positieve feedback en even hun hart luchten al hielp.
Tijdens zo’n sessie probeerde Joey ook nieuwe ‘triggers’ te vinden. “Als je niet de energie en inspiratie krijgt van 5000 man publiek, moet je wat anders vinden. Bijvoorbeeld door oude beelden van festivals kijken op een groot scherm. Je gaat je brein als het ware hacken.”
“Corona heeft voor een grote schoonmaak gezorgd.”
Tot voor kort verdiende iedereen aan elkaar in de dance-industrie volgens Joey. “Er is een grote schoonmaak geweest. Artiesten zijn kritischer gaan kijken naar wat en wie ze echt nodig hebben.” De coach was bang dat artiesten ook van hem afscheid zouden nemen, maar Joey kreeg het zelfs drukker.
Volgens de coach moeten DJ’s meer een ‘one-man-show’ worden, zoveel mogelijk zelf doen en hij helpt ze daarbij. “Vooral de rechten van je muziek in eigen beheer houden is belangrijk, want daarmee genereer je zelf tegenwoordig makkelijker inkomsten”, legt de coach uit.
Volgens Joey is de dance-industrie voorgoed veranderd. De onzekerheid door corona heeft de scene nog creatiever, maar ook zelfbewuster gemaakt en hij is blij dat hij daar een beetje aan bij heeft kunnen dragen.
LEES OOK: Bassjackers overleven de coronatijd, maar maken zich zorgen over dancescene