Hoofdredacteur Arno Leblanc van Kermis FM baalt enorm dat de lokale omroepen van Goirle en Hilvarenbeek Kermis FM niet meer mogen uitzenden. “Formeel zijn wij een commerciële zender. Ons logo is al een commerciële uiting”, legt de grondlegger van de kermiszender uit. De publieke lokale omroepen mogen daarom geen beeld en geluid doorgeven van Kermis FM, op straffe van een flinke boete vanuit het Commissariaat van de Media (CvdM).
“Degene die deze tip heeft gegeven wordt vriendelijk bedankt!”
In 2019 ontstond er veel ophef omdat Omroep Tilburg om precies die reden Kermis FM niet meer wilde doorgeven. “Op dat moment vonden we die keuze te voorzichtig”, legt Leblanc uit. “We hadden geen problemen met het Commissariaat, maar die hebben een tip gekregen en dan moeten ze de wet handhaven. Degene die deze tip heeft gegeven, wordt vriendelijk bedankt”, zegt Leblanc. Het Commissariaat stelt zelf dat het in actie kwam na de uitzendingen op een NPO-themakanaal.
Bij Omroep Tilburg kijken ze met gemengde gevoelens naar de situatie. “We hadden de Mediawet in 2019 dus goed geïnterpreteerd”, zegt directeur Ron Schuurkes. Hij baalt van alle ophef van toen omdat het besluit van de omroep achteraf dus terecht was. “We moesten tot in de gemeenteraad uitleggen waarom we niet met Kermis FM verder gingen. Het was geen onwil, we overtraden anders de wet, maar we werden wel door iedereen aangevallen.”
“Het was onwetendheid, we wilden gewoon helpen.”
De lokale omroepen van Goirle en Hilvarenbeek namen het stokje over van Omroep Tilburg, maar komen daar nu op terug. “Er bestaat geen grijs gebied met betrekking tot reclame-uitingen, al hadden we dat wel gehoopt”, vertelt Hans van de Ven. De voorzitter van de Lokale Omroep Goirle (LOG) reageerde vorig jaar nog fel op de bewering dat hij de Mediawet zou overtreden. ‘Klinkklare onzin’ noemde hij het toen.
“Het was onwetendheid. We wilden een mooi initiatief als Kermis FM gewoon helpen, maar zijn op de vingers getikt.” zegt Hans van der Wiel van de Hilvarenbeekse omroep VLOH Radio. Volgens de beide omroepvoorzitters gelooft het Commissariaat in de goede bedoelingen van hun stations, maar is en blijft Kermis FM reclame. Het Commissariaat heeft het daarom bij een goed gesprek gelaten en geen officiële waarschuwing of boete gegeven.
“Commercieel? We verdienen geen cent, er moet zelfs geld bij.”
“Het is zo krom als een hoepel, we zijn een stichting en verdienen geen cent met Kermis FM. Er moet zelfs geld bij”, zegt hoofdredacteur Leblanc. Hoewel hij zijn bedenkingen heeft over hoe de Mediawet hier toegepast wordt, wil hij die niet overtreden geeft hij stellig aan, “maar het is wel heel vervelend.”
“De intentie is om te kijken wat er nu wel kan”, vertelt LOG-voorzitter Van de Ven. Er wordt gekeken of Kermis FM opgenomen programma’s kan aanleveren voor alle lokale omroepen. “We willen met iedereen samenwerken, maar het betekent wel dat al onze uitingen, tot aan de plopkappen en T-shirts toe dan zonder Kermis FM moeten zijn”, zegt Leblanc.
Dat Kermis FM niet meer live te zien en horen is op de lokale omroep, is niet de doodsteek voor de evenementenzender. “De meeste mensen kijken via de app en website, maar je wil voor iedereen toegankelijk zijn.” Wat Arno Leblanc betreft zijn vooral de kijker en luisteraar de grote verliezers, want Kermis FM gaat gewoon door.