Single Friday, Black Friday en Cyber Monday. Het zijn koopjesdagen bij winkels die vanuit andere landen naar ons land zijn overgewaaid. Met de feestdagen in aantocht hebben de meeste consumenten wel oren naar de beloofde kortingen, maar valt er eigenlijk wel veel te besparen?
De afgelopen dagen, vooral in aanloop naar Black Friday, was er in de media veel te zien, te horen en te lezen over deze dag met vermeende stuntprijzen. Black Friday valt op de dag na Thanksgiving, waarop veel Amerikaanse werknemers vrij zijn en inkopen doen voor Kerstmis. Sinds een aantal jaar hebben veel Nederlandse winkels, van bakkers tot grote consumentenelektronicawinkels, deze koopjesdag overgenomen.
Maar steeds vaker merken de consumenten dat de kortingen helemaal niet zoveel besparing opleveren als winkeliers je willen laten geloven. Prijzen worden in de voorafgaande maanden verhoogd, zodat op de bewuste dag ineens een flinke korting kan worden gegeven. Uiteindelijk betaalt de consument vaak een bedrag dat uiteindelijk niet veel scheelt van de eigenlijke productprijs.
We vroegen marketingdocent Edwin Schravesande van Fontys om te verklaren waarom de kortingen geboden worden en welke uitwerking dat heeft in de ogen van de consument.