De kruising Reitse Hoevenstraat met de Lage Witsiebaan heeft al veel metamorfoses ondergaan in een poging het veiliger te maken. Vooral voor fietsers is het sinds de laatste werkzaamheden in maart niet veiliger geworden.
Veel ongelukken
De gemeente verwijderde daar eerder al een rotonde en begin dit jaar werd de weg smaller gemaakt. Volgens een woordvoerder van de gemeente zorgt de wegversmalling ervoor dat automobilisten sneller doorhebben dat er langzaam gereden moet worden. Dat werkt dus niet, volgens Hans Smolders. Hulpdiensten rukten in het afgelopen jaar zeventien keer uit voor ongelukken bij de Lage Witsiebaan.
De partij wil dat er opnieuw gekeken wordt naar snelheid remmende maatregelen, zoals het terugplaatsen van de rotonde. Smolders wil ook weten of het mogelijk is om de fietspaden naast het voetpad te verplaatsen. Dan zouden fietsers voortaan achter de rij bomen fietsen. Ook moet er nog eens gekeken worden naar de wegversmalling, die juist bedoeld was om auto’s langzamer te laten rijden.
De vraag is of de gemeente weer iets gaat doen aan de verkeerssituatie. De kruising Lage Witsiebaan met de Reitse Hoevenstraat is namelijk al in een jaar tijd twee keer op de schop gegaan. De tweede keer kostte dat ruim zes ton. Volgens de partij was de vorige situatie het veiligst; de rotonde zorgde ervoor dat auto’s minder snel reden.
LEES OOK:
Start werkzaamheden gevaarlijke kruising Reitse Hoevenstraat half maart