De incidenten vonden eind juli plaats. Een 77-jarige man en een 62-jarige vrouw kregen sms’jes, waarmee ze overtuigd werden dat er iets mis was met hun rekening. Daarom moesten ze de fraudehelpdesk bellen. De zogenaamde bankmedewerker overtuigde de ouderen er vervolgens van dat ze hun pinpassen en codes moesten meegeven aan een koerier.
Tijdens het gesprek peuterde de ‘bankmedewerker’ allerlei informatie los. Zo wist de koerier ook de pincode van de passen en kon er geld opgenomen worden.
Anderhalve ton
Niet veel later wordt er op twee locaties in Oisterwijk en één in Berkel-Enschot geld gepind. Bij de vrouw blijft het bij het pinnen, maar bij de man gaat het nog een stapje verder. In totaal wordt 57 keer geld overgemaakt naar verschillende rekeningen in binnen- en buitenland. Het gaat om meer dan 150.000 euro.
De politie zoekt naar de man die in het geld gepind heeft. Ze denkt dat hij het onderzoeksteam meer kan vertellen over de criminele organisatie die achter de bankpasfraude zit.