Ondernemers Michael en Ernst boos over de nul-emissiezone: ‘Geen haar op mijn hoofd’

Michael en Ernst hebben beiden een eigen aannemersbedrijf. Voor al hun gereedschap en materialen bezitten ze allebei een bus. Vanwege de regelgeving omtrent de nul-emissiezone is het voor beiden vanaf 2025 en 2027 niet meer toegestaan om binnen de ringwegen te rijden. Beiden zijn hierover niet te spreken: ‘Ze proberen niet eens een middenweg te vinden.’

De nul-emissiezone gaat in Tilburg in op 1 januari 2025. Schonere brandstofvoertuigen mogen langer in de zone blijven rijden en pas in 2030 moeten alle vrachtauto’s en bestelauto’s emissievrij zijn. De nul-emissiezone is het hele gebied binnen de ringbanen, plus een deel van Ringbaan-Oost (tussen het spoorviaduct en Ringbaan-Zuid) en de wijken Armhoef en Jeruzalem. Daar mogen dan alleen nog uitstootvrije bedrijfsvoertuigen rijden, wat voor sommige ondernemers gevolgen heeft.

“Ik ga er niet aan onderdoor, maar ik zit er niet op te wachten.”

Ernst is nu al bijna twee jaar ondernemer en kocht destijds een oudere dieselbus, omdat dat fiscale voordelen voor hem had. Voorheen werkte hij als belastingadviseur, waardoor hij redelijk bekend is met regelingen voor ondernemers. “Ik heb me nog niet echt verdiept in welke zaken je precies kunt aanvragen bij de gemeente voor de nul-emissiezone. Maar als ik daar even voor ga zitten, heb ik dat snel uitgevogeld”, aldus de ondernemer.

Hij is hoe dan ook niet blij met het besluit van de gemeente. “Ik ga er niet aan onderdoor, maar ik zit er ook niet op te wachten. Ik begrijp het wel, maar het is gewoon lastig. Toen ik er wat meer over las, zag ik dat een heel groot deel van de huidige voertuigen in 2027 niet meer de stad in mag. Dan moeten al die ondernemers overstappen naar een ander type bus. Ik zie het nog niet gebeuren, maar ja, als het moet, dan moet het.”

Toch is Ernst nog niet van plan om een elektrische bus aan te schaffen. Hij verwacht namelijk dat de gemeente de regelgeving nog zal aanpassen. “Ik denk persoonlijk dat ze er nog op terugkomen. Dat zijn ook geluiden die je veel hoort. Daarom zou ik een bus kiezen die nog binnen de overgangsregeling valt.” Hiermee doelt hij op een nieuwe dieselbus, want die mogen langer binnen de ringbanen rijden. Daarna wordt het verplicht elektrisch.

“Gewoon onzin. Wat een geldklopperij.”

Michael, die al elf jaar actief is als ondernemer in hetzelfde vakgebied als Ernst, deelt zijn ergernis. Als aannemer met een renovatie- en restauratiebedrijf, staat ook hij niet te juichen om de nieuwe zone. “Mijn eerste reactie toen ik het hoorde? Gewoon onzin. Wat een geldklopperij. Degene die dit beslissen zitten niet in de praktijk en weten niet hoe het werkt. Ik ben echt niet tegen milieubescherming, ik houd zelf ook rekening met bepaalde zaken. Maar je kunt toch niet zomaar zeggen: we gaan allemaal elektrisch rijden. Ze proberen niet eens een middenweg te vinden, alles moet gewoon elektrisch. Zo kun je toch niet met mensen omgaan? Dat vind ik gewoon heel erg frustrerend.”

Hij is niet bepaald enthousiast over elektrische bussen en ziet er zowel voor ondernemers als het milieu geen voordelen aan. “Met een elektrische bus kan ik hooguit 150 kilometer rijden. Dan zou ik mijn bus een of twee keer per dag moeten opladen als ik naar het noorden moet. Dat is gewoon niet haalbaar.”

“Ik doe niet mee aan dit gedoe, echt niet.”

Michael heeft lange werkdagen en daardoor weinig vrije tijd. “Ik ben van ’s morgens zes uur tot ’s avonds tien uur van huis. Dus ga ik niet nog eens in mijn vrije tijd het internet afstruinen om uit te zoeken wat ik hiertegen kan doen en welke regelingen ik kan treffen. Ik vind dat er op zijn minst een bijeenkomst of iets dergelijks georganiseerd moet worden. En niet van: ‘We hebben dit besloten, zoek het maar uit.'”

Op de vraag of hij al naar opties voor elektrische bussen heeft gekeken, heeft hij ook een duidelijk antwoord. “Ik ga sowieso gewoon niets doen. Dan koop ik nog liever een benzineauto met een aanhanger. Ik doe niet mee aan dit gedoe, echt niet. Ik vind wel een andere manier om mijn bedrijf draaiende te houden. Maar ik ga echt niet toegeven aan die nul-emissiezone, geen haar op mijn hoofd. Er is altijd wel een ander alternatief.”

Communicatie sinds 2021

Onlangs organiseerde de gemeente een online webinar voor ondernemers over deze nieuwe regelgeving. Ook kunnen ondernemers gratis adviesgesprekken aanvragen en is er een overgangsregeling voor ondernemers zodat ze niet meteen op 1 januari 2025 een elektrische bus moeten aanschaffen.

Rik Grashoff, de verantwoordelijke wethouder, vindt daarom ook dat dat ze als gemeente genoeg doen om de ondernemers tegemoet te komen met de gevolgen van de nieuwe regelgeving.

“Ik denk dat we echt alles hebben gedaan om dit goed te communiceren. Er is jarenlange communicatie geweest om ondernemers voor te bereiden op de invoering van de nul-emissie zone, zowel lokaal als landelijk. Deze maatregel wordt gelijktijdig in 29 grote Nederlandse steden ingevoerd volgens nationaal beleid.”

Ontheffing

Bovendien hebben sommige ondernemers recht op ontheffing. “Er zijn altijd specifieke situaties waarin je aanvragen voor ontheffing in redelijkheid moet wegen. We zijn van plan om best ruimhartig om te gaan met die bevoegdheid. De ontheffingen zijn tijdelijk van aard, want na een aantal jaar zul je toch moeten voldoen aan de regels van de zone”, laat Grashoff weten.

De ontheffingen kunnen vanaf 1 juli worden aangevraagd. “Daarna gaan we zo snel mogelijk aan de slag met de beoordelingen daarvan.”

Ondernemers hebben ook recht op gratis adviesgesprekken. Deze gesprekken worden aangeboden om ondernemers correct te informeren en te adviseren via de website www.opwegnaarzes.nl. De gemeente laat weten dat er tot op heden 230 adviezen aan ondernemers zijn verstrekt.

Nul-emissiezone in Tilburg (Bron: Gemeente Tilburg)

LEES OOK:
Nul-emissiezone moet zorgen voor minder uitstoot en meer laadpalen

Isa Hamerlinck