Het punt is voor nu alleen op dinsdag van negen tot vier geopend. Bjorn Meijer, directeur Dienstverlening van de Belastingdienst, wil eerst überhaupt de behoefte aan een fysiek steunpunt aankijken voordat ze gaan opschalen: “We zullen in de praktijk gaan toetsen of de aannames die we doen ook echt kloppen.”
Behoefte aan hulp
De keuze voor de locatie kwam voort uit intern onderzoek van de Belastingdienst. ”Het centrum van Tilburg is een locatie waar mensen behoefte aan hulp hebben. Bovendien zagen we dat er geregeld Tilburgers afreisden naar de kantoren in Eindhoven en Breda. Zij hoeven nu niet meer in de trein te stappen voor hulp”, aldus Meijer.
Steeds meer digitaal
Marjon van der Maat, afdelingshoofd Dienstverlening, hoopt dat de Belastingdienst nu makkelijker te bereiken is. “Steeds meer dienstverlening vindt digitaal plaats, terwijl een bepaalde groep mensen daar niet mee overweg kan.” Die groep mensen zijn bijvoorbeeld laaggeletterden of mensen in een scheiding die overrompeld worden met papierwerk. “Mensen kunnen nu langskomen voor een afspraak en wij kunnen ze meteen helpen. Zo voorkom je dat problemen zich opstapelen.”