Opstart ‘reguliere zorg’ in Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis

TILBURG – Rekening houdend met de richtlijnen werkt men er in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) hard aan om zoveel mogelijk mensen de zorg te bieden die ze nodig hebben. De coronatijd heeft er goed ingehakt maar het personeel is klaar om rustig de normale zorg op te bouwen.

De Intensive Care wordt steeds rustiger, steeds meer operatiekamers komen vrij. Het zijn allemaal redenen waarom de zorg in het ETZ zich ook weer kan gaan richten op de normale zorg in het ziekenhuis. Iets wat broodnodig is want er is een stuwmeer van maar liefst 4000 wachtende patiënten. “Voor deze patiënten hebben wij goed overleg met een club chirurgen genaamd ‘wijze snijders’. Zij kijken naar welke patiënt het meest urgent is. Dat is nu wel lastig omdat er ook nieuwe verwijzingen komen. Zo moeten wij continu de urgentielijst updaten. Ook de huisarts helpt hierbij bij de verwijzing, laat Edo Arnoldus, voorzitter van Medische Staf ETZ weten.

Andere afdelingen

Naast patiënten die wachten op operaties zijn er ook veel poliklinische controles en afspraken die weer langzaam aan plaats zullen vinden. Edo legt uit: “Eerst hebben we die afspraken veelal gereduceerd en geprobeerd via beeld af te spreken, dat was ook niet ideaal. Nu proberen we dat, ondanks de anderhalve meter, weer zoveel mogelijk in te plannen. Dit lukt door afspraken strak in te plannen, kort van tevoren pas naar de afspraak te komen en vooral alleen te komen.”

Corona

Terugkijkend op afgelopen tijd zegt Edo dat het een ‘spannende en zware periode’ is geweest. Nadat het ETZ de eerste patiënt met corona van het land had, lagen op een gegeven moment ook de meeste patiënten met corona hier in het ziekenhuis.

Edo Arnoldus geeft alle medewerkers van het ETZ een pluim. “Hele afdelingen moesten worden leeggehaald en opnieuw worden ingericht. Personeel moest nieuwe protocollen leren, het is mooi om te zien hoeveel flexibiliteit er dan is.”

Voor de medewerkers is er veel psychologische hulp geweest en wordt er nu nog steeds veel aandacht gelegd in de nazorg voor de medewerkers.

Rick Kraaijeveld