Wethouder Grondgebiedszaken, Ted van de Loo is blij met deze uitkomst. “Doordat wij met elkaar constructief in gesprek zijn gegaan, hebben wij met zijn allen de oplossing kunnen vinden en dit compromis kunnen sluiten”, laat Ted weten. Het compromis is een compensatie voor 235.000 euro voor verdere projecten voor de natuur.
Ook worden bepaalde wegen onder de loep genomen om de veiligheid te verbeteren. Zo wordt de grens van de bebouwde kom verschoven, die dan 150 meter ten oosten van de Turkaaweg zal komen. Er wordt nog naar de Schutweg gekeken. De opgang richting de N395 wordt als te gevaarlijk beoordeeld. “Ik denk dat het een heel mooie compensatie is waarmee we de oude natuur inruilen voor nieuwe natuur en daarmee voor de langere termijn de natuurdoelen veel beter kunnen aanpakken in Diessen”, vertelt Van de Loo.
Belang reconstructie
Het belang van de reconstructie is hoofdzakelijk de verkeersveiligheid. “Op de provinciale weg van Hilvarenbeek naar Oirschot rijden 14000 motorvoertuigen per etmaal. Die rijden allemaal door de kom van Diessen. Dat willen wij niet en dan kom je op een buitengebied. Die bomen staan dicht op de weg en dat maakt het onveilig.” Legt Ted uit. Dat die bomen dicht op de weg staan is momenteel nog geen probleem, je mag er nu nog 60km per uur rijden. Echter gaat deze snelheid omhoog naar 80km per uur en dan is de afstand niet genoeg.
Compromis
Cor Luijsterburg van VNMH laat weten het nog steeds niet eens te zijn met de kap van de bomen, maar zag geen andere keus dan toe te geven. “We zijn naar de rechter gestapt om te procederen tegen de gemeente die de vergunning had afgegeven. De rechter vertelde dat niet de gemeente bevoegd was maar de provincie en dan krijg je een heel ander juridisch verhaal”, zegt Cor. “Bij het inschatten van de kansen kwamen wij tot de conclusie dat we de kap alleen even konden tegenhouden maar dat de kap sowieso door zou gaan. Wat ons deed besluiten om voor een zo hoog mogelijke compensatie te gaan.”