Na de diagnose prostaatkanker zijn er aan de ene kant veel mogelijkheden als het gaat om behandeling, maar is er aan de andere kant ook een site die patiënten helpt bij keuze van de behandeling die het beste bij hen past. Daarnaast kiezen patiënten na het doorlopen van die hulp op het web vaak voor vaste controle door de behandelend arts in plaats van een operatie of bestralen. Dat blijkt uit onderzoek van Romy Lamers.
Site helpt bij de keuze
De site bevat informatie over prostaatkanker, in het bijzonder over de voor- en nadelen van de opties als het gaat om behandeling. Maar ook stellingen over persoonlijke voorkeuren. Patiënten kunnen er met een schuifbalk aangeven welke stellingen het beste bij hen passen. De hulp op het web is in 2014 in onder meer het ETZ in gebruik genomen. De urologen bieden de hulp standaard aan patiënten aan. Want zo kunnen ze samen in de behandelkamer kiezen welke behandeling het beste bij de patiënt past. Lamers: “De patiënt kan op zijn gemak thuis alle informatie doornemen. Daarna ben ik in staat om een veel effectiever gesprek te voeren met hem.”
Voorkeur voor een behandeling
In het onderzoek bepaalt Romy Lamers de waarde van hulp op het web bij de behandeling van patiënten met prostaatkanker. En ook bij patiënten met klachten bij het plassen door een goedaardige vergroting van de prostaat. “Ik heb onderzocht of zo’n site helpt bij het goed informeren van de patiënten. En of die helpt bij het helder krijgen van de persoonlijke voorkeur. Maar ook bij het maken van de keuze voor een behandeling”, zegt Lamers. “In mijn onderzoek hebben 181 patiënten met prostaatkanker de hulp gebruikt. Een kwart had vóór het gebruik van de hulp geen voorkeur voor een behandeling. Erna wist de helft van deze groep wel een voorkeur aan te geven.”
Resultaten van het onderzoek
De resultaten tonen aan dat het gebruik van hulp op het web de keuze voor de behandeling van prostaatkanker kan beïnvloeden. Patiënten kiezen na gebruik van de hulp vaak voor een afwachtend beleid. Maar ze kiezen zonder de hulp juist vaak voor (inwendige) bestraling. Daar staat tegenover dat de mate van tevredenheid over al de informatie en spijt van de keuze voor een behandeling niet verschilt tussen patiënten met en zonder de hulp. Tevredenheid en spijt zijn dan gemeten twaalf maanden na de diagnose prostaatkanker.
Maar wel tonen de resultaten aan dat patiënten die angstig zijn en depressieve kenmerken hebben, vaak spijt hebben en onvrede uiten over de informatie. “Bij de diagnose moeten we dus rekening houden met deze groep patiënten”, aldus Lamers.
Ook bij klachten bij het plassen door een goedaardige vergroting van de prostaat zijn er allerlei opties als het gaat om behandeling. Zoals verandering van leefstijl, medicijnen of opereren. Van de 126 onderzochte patiënten had 53 procent geen voorkeur voor een behandeling vóór het gebruik van de hulp op het web. Ook hier wist ongeveer de helft (51 procent) na gebruik van de hulp wel een voorkeur te kiezen.
Persoonlijke voorkeuren
Kortom, een hulp op het web biedt de kans om de patiënt goed te ondersteunen bij keuze van een behandeling die past bij de persoonlijke voorkeur. De hulp is echter niet voor iedereen geschikt. Lamers beveelt daarom aan om behoeften als het gaat om informatie en persoonlijke kenmerken bij patiënten te onderzoeken. Dan gaat het dus om persoonlijke kenmerken zoals depressie, angst, opleiding, en vermogen om informatie te verwerken. Zo is het ETZ uiteindelijk in staat om de informatie helemaal op de individuele patiënt af te stemmen.